Destrukcyjne działanie wirusa HIV na komórki macierzyste
05.11.2007
Wyniki najnowszych badań amerykańskich naukowców potwierdzają teorię głoszącą, że obecne na powierzchni wirusa HIV białko gp120 niszczy zarówno neurony oraz neuralne komórki macierzyste.

Badacze z Burnham Institute for Medical Research w La Jolla od kilku lat badali mechanizm powstawania patologicznych zmian w mózgu u osób zakażonych wirusem HIV. W swojej pracy wykazali oni, że wirus HIV stosuje podwójną strategię ataku. Białko gp120 niszczy dojrzałe neurony oraz neuralne komórki macierzyste/progenitorowe (adult neural stem/progenitor cells, aNPCs), uniemożliwiając tym samym tworzenie nowych neuronów. W obu przypdkach  białko gp120 ingeruje w ścieżkę cyklu komórkowego (ścieżkę kinazy MAPK p38). Badania przeprowadzone na genetycznie zmienionych myszach pokazują, że nadmierna ekspresja białka gp120 związana jest ze zwiększeniem stężenia kinazy p38 w neuralnych komórkach progenitorowych. W rezultacie u 15% komórek aNPC narażonych na działanie białka gp120 nastąpiło całkowite zahamomowanie podziałów, a tym samych zatrzymanie procesu powstawania neuronów.
Badacze podkreślają, iż po raz pierwszy udałało się udowodnić wpływ wirusa HIV na dysfunkcję komórek macierzystych.
Otępienie występujące u osób dotkniętych HIV prawdopodobnie można by leczyć przez przywrócenie mechanizmów naprawczych w mózgu (np. podając leki hamujące aktywność nagromadzonego w komórkach białka p38). W chwili obecnej blokery kinaz są testowane jako leki przeciwko schorzeniom autoimmunologicznym. Naukowcy zamierzają zbadać ich skuteczność w leczeniu zaburzeń poznawczych i objawów demencji związanych z AIDS.

Źródło: Cell Stem Cell