Czerwone krwinki nośnikami nanocząsteczek
28.06.2007
Nanocząsteczki są doskonałymi przenośnikami leków, dla których stanowią ochronę do czasu dotarcia do celu i umożliwiają ich stopniowe uwolnienie.
Jednak największym ograniczeniem w stosowaniu tych nośników jest fakt, że zostają szybko usuwane z krwi, niekiedy nawet w ciągu kilku minut, co obniża skuteczność ich działania.

Naukowcy z Uniwersytetu w Kalifornii odkryli, że przyłączenie polimerycznych nanocząsteczek do powierzchni czerwonych krwinek zmusza je do pozostania w obiegu znacznie dłużej. Następnie nanocząsteczki są odłączane od erytrocytów poprzez oddziaływania między komórkami i usuwane z organizmu przez wątrobę i śledzionę. Modyfikacja krwinek czerwonych przez przyłączenie cząsteczek nie wpływa w żaden sposób na ich cyrkulację w organizmie.

Ten nowy sposób stanowi połączenie korzyści wynikających z długiego okresu życia, a także liczby erytrocytów. Użycie czerwonych krwinek do wydłużenia czasu przebywania cząstek w organizmie nie wymusza również chemicznej modyfikacji ich powierzchni. Co więcej, nanocząsteczki w połączeniu z czerwonymi krwinkami nie podlegają fagocytozie. Badacze zakładają, że jeśli takie połączenie zostanie wzmocnione to być może uda się je zatrzymać w obiegu nawet przez 120 dni, czyli okres życia krwinek. Metoda jest jednak skuteczna przede wszystkim dla leków, które działają efektywnie w tego rodzaju połączeniach.

Nowa droga dostarczania leków będzie mogła być zastosowana w leczeniu nowotworów, zawałów serca i zatorów. Dalsze badania w kierunku łączenia się nanocząsteczek z erytrocytami mogą okazać się również pomocne w leczeniu chorób hematologicznych.

Źródło: www.bio.com