Brokuły pomagają utrzymać barierę krew-mózg w dobrej kondycji
24.09.2007
Według ostatnich doniesień naukowych opublikowanych na łamach czasopisma "Journal of Neurosience" flawonoid zawarty w brokułach pomaga utrzymać ciągłość bariery krew-mózg po stłuczeniu kory mózgu.

Brokuły cieszą się powodzeniem ze względu na wartości odżywcze oraz niską kaloryczność. Oprócz witamin, wiele z nich zawiera substancje wspomagające prawidłowe działanie naszego organizmu. Istotnym takim związkiem jest flawonoid sulforafan, substancja  zwiększająca aktywność czynnika o nazwie Nrf2. Nrf2 wiąże się z tak zwanym elementem odpowiedzi na antyutleniacze i wpływa na ekspresję białek działających ochronnie na komórki. Wcześniejsze prace wykazały, że zawarty w brokułach sulforafan ma właściwości przeciwnowotworowe. Niestety, pomimo korzystnych właściwości brokułów, połowa ludności nie jest w stanie ich wykorzystać. Genem umożliwiającym  czerpania korzyści z jedzenia brokułów jest gen GSTM1, zlokalizowany na chromosomie pierwszym ,który jest obecny tylko u połowy populacji. W przypadku braku tego genu sulforafan po kilku godzinach jest wydalany z moczem a więc uniemożliwia jego dalsze wykorzystanie.
W swoich najnowszych badaniach grupa Zhao wykazała, że podawanie sulforafanu szczurom zdrowym oraz takim, które miały uszkodzenia mózgu, zwiększa ekspresję genów zależnych od Nrf2 w korze mózgu. Skutkiem tego jest produkcja białek ochronnych dla komórek. Bariera krew-mózg zapewnia oddzielenie ogólnego krwiobiegu od ukrwienia mózgu dzieki ścisłym połączeniom.Po uszkodzeniu mózgu dochodzi często do rozszczelnienia bariery. Sulforafan, który podczas doświadczeń podawano zwierzętom, łagodził utratę białek z połączeń ścisłych oraz utratę komórek endotelialnych przez co  zwiększał szczelność bariery krew-mózg.

Źródło: PAP