Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Boeing chce latać na biopaliwie
19.06.2009
Biopaliwa dysponują lepszymi parametrami technicznymi oraz mają większą zawartość energii niż standardowe paliwo ropopochodne Jet A – to podstawowy wniosek płynący z badań prowadzonych nad zastosowaniem zielonych paliw w transporcie lotniczym.
Wyniki badań „Evaluation of Bio-Derived Synthetic Paraffinic Kerosene (bio-SPK)” zostały zaprezentowane podczas salonu lotniczego Le Bourget. Pomiędzy 2006 a 2009 roku przeprowadzono w ramach programu serię badań laboratoryjnych i naziemnych oraz lotów testowych na maszynach Boeing 747-400, 747-300 oraz 737-800. Każdy z samolotów wyposażony był w inny silnik napędzany mieszanką paliwa Jet A/Jet-a-1 oraz biopaliwa z jatrofy, jatrofy i alg oraz jatrofy, alg i ameliny. - Jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników testów - powiedział Billy Glover, dyrektor zarządzający Environmental Strategy for Boeing Commercial Airplanes. - Boeing wraz z partnerami stale pracuje nad zwiększeniem energooszczędności przemysłu lotniczego. To badanie bardzo przybliżyło nas do tego celu. W trakcie trzyletnich prac wykazano, że zielone paliwa pod względem pułapu zamarzania, gęstości i lepkości mają lepsze parametry techniczne niż standardowe paliwa ropopochodne. Ponadto stosowanie mieszanek paliw Bio-SPK nie wpływa negatywnie na silniki i ich podzespoły, a do tego mają większą zawartość energii, co może wpłynąć na zmniejszenie średniego spalania paliwa i tym samym zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Obecnie, Boeing we współpracy z UOP i laboratorium badawczym Sił Powietrznych USA przygotowuje obszerny raport, który przedłożony zostanie Międzynarodowemu Komitetowi Paliw Lotniczych ASTM w drugiej połowie roku. Jego twórcy liczą, że raport pomoże uzyskać zezwolenie na wprowadzenie do użycia paliwa Bio-SPK stanowiącego do 50% mieszanki. Dodatkowo, w ramach Grupy Użytkowników Zrównoważonych Paliw Lotniczych amerykański producent samolotów wraz z wiodącymi liniami lotniczymi, organizacjami wspierającymi ochronę środowiska oraz inwestorami technologii paliwowych wspierają rozwój i komercjalizację paliw uzyskiwanych z biomasy.
KOMENTARZE
Newsletter