Jeszcze w 2004 roku wskaźnik paliw ciekłych nieodpowiadających obowiązującym wymaganiom wynosił około 22,4 proc., w zeszłym roku nieco ponad 4 proc. Na gronie krajów unijnych Polska przesunęła się z dolnej części tabeli do strefy środkowej. Ciągle daleko nam jednak do spełnienia standardów jakości paliwa np. w Niemczech. Po drugiej stronie granicy lepszej jakości jest przede wszystkim olej napędowy. W tym roku na polskich stacjach paliw prawdopodobnie pojawi się ekologiczne paliwo E85, w większości otrzymane z bioetanolu. Około 15 procent E-85 stanowić będzie benzyna. Paliwo to ma być tańsze od standardowej benzyny o blisko 1 zł. Aktualnie w uzgodnieniach międzyresortowych znajduje się projekt rozporządzenia Ministra Gospodarki o wymaganiach jakościowych do tego rodzaju paliwa. Po jego wydaniu oraz po wydaniu rozporządzenia o metodach badań tych parametrów Inspekcja Handlowa będzie kontrolować jego jakość. Udział biokomponentów w rynku paliw w roku 2007 szacowany jest na około 0,5 - 0,7 proc. W roku 2008, zgodnie z Narodowym Celem Wskaźnikowym, wynieść on powinien już 3,45 proc. Oznacza to, że w najbliższym okresie obok dodawania biokomponentów do paliw tradycyjnych rosnąć będzie wyraźnie podaż biopaliw ciekłych takich jak B-100, B-20 oraz E-85. Dotychczas w niektórych stacjach paliw (nielicznych) sprzedawany jest bioester. Na rynek trafią jednak kolejne biopaliwa, w tym - olej napędowy zawierający 20 proc. estrów, który sprzedawany będzie z oznakowanych dystrybutorów.
Źródło: KIB
KOMENTARZE