Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Biokomponenty dla Lotosu
13.05.2008
W Czechowicach–Dziedzicach otwarto w piątek – 10 maja 2008r. zgodnie z harmonogramem fabrykę do produkcji biokomponentu FAME.
Wybudowane kosztem ok. 80 mln zł instalacje będą mogły wyprodukować 100 tys. ton estrów metylowych kwasów tłuszczowych oraz 12 tys. ton gliceryny technicznej rocznie.

Całość procesu inwestycyjnego nadzorowała specjalnie w tym celu powołana spółka - LOTOS Biopaliwa – członek Krajowej Izby Biopaliw. W budowie instalacji do produkcji FAME (z ang. Fatty Acid Methyl Ester) udział wzięły takie firmy, jak MAN Ferrostaal, Prochem i LOTOS Serwis. Pochodzący z Czechowic-Dziedzic biokomponent używany będzie jako dodatek do oleju napędowego i produkcji paliwa popularnie zwanego biodieslem. W celu dostosowania się do wymogów uchwalonego przez rząd Narodowego Celu Wskaźnikowego, dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach, Grupa LOTOS wybudowała również instalację do magazynowania i dozowania estrów do olejów napędowych. - Inwestycja Grupy LOTOS na Śląsku powstała z myślą o zaspokojeniu przede wszystkim potrzeb polskiego rynku – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Dziś Grupa LOTOS włącza się do gry o rynek biopaliw. Nie boimy się konkurencji. Po pierwsze dlatego, że mamy spore doświadczenie w produkcji biopaliw. Już od 1997 roku sprzedajemy paliwa z dodatkiem bioetanolu. Po drugie dzięki zaawansowanej technologii produkcji, o którą zadbano podczas projektowania i budowy fabryki FAME, biokomponent z Czechowic-Dziedzic będzie najwyższej jakości produktem na rynku. Pod koniec ubiegłego roku spółka LOTOS Biopaliwa uzyskała od Wojewody Śląskiego pozwolenie zintegrowane. W tym czasie zaczęto również proces rekrutacji dziewiętnastoosobowej załogi do obsługi fabryki. W lutym tego roku rozpoczęły się szkolenia wewnętrzne nowych pracowników. Część z nich odbyła także specjalistyczne kursy w Niemczech. Spółka posiada też inne niezbędne decyzje administracyjne umożliwiające produkcję biokomponentu. - Pod koniec kwietnia rozpoczęliśmy rozruch instalacji – mówi Marek Lesisz, prezes LOTOS Biopaliwa. – Wszystkie urządzenia i obsługujący je pracownicy zdały egzamin, dlatego dziś z dumą możemy poinformować, że rozpoczynamy produkcję biokomponentu FAME. Aby zapewnić stabilne dostawy surowca do produkcji FAME spółka LOTOS Biopaliwa już w ubiegłym roku zawarła umowy z firmą Komagra i Zakładami Tłuszczowymi "Kruszwica" dotyczące dostaw surowego oleju rzepakowego. Kontrakty obowiązywać będą do 2012 r. Osiągnięcie Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli minimalnego udziału biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw zużywanych w transporcie w ciągu roku, Grupa LOTOS osiągnie poprzez produkcję oleju napędowego i benzyny z udziałem biokomponentów w wielkości do 5% oraz skierowanie do sprzedaży m.in. 100% biopaliwa produkowanego w nowo otwartej fabryce biokomponentu FAME w Czechowicach-Dziedzicach. Taka strategia pozwoli na sprostanie wymogom prawnym i jednocześnie wpłynie optymalnie na ekonomię produkcji i sprzedaży biopaliw przez Grupę LOTOS. Warto przypomnieć, że wykorzystanie estrów kwasu tłuszczowego w napędzaniu silników, nie jest ani nowym, ani też rewolucyjnym rozwiązaniem. Już u podstaw konstrukcji silnika Rudolfa Diesla, legły założenia, iż jego wynalazek napędzany będzie właśnie paliwem wytwarzanym na bazie olejów roślinnych. Punktem wyjścia tych rozważań była bliskość upraw rzepaku i łatwość ich przerobu.Całość procesu inwestycyjnego nadzorowała specjalnie w tym celu powołana spółka - LOTOS Biopaliwa – członek Krajowej Izby Biopaliw. W budowie instalacji do produkcji FAME (z ang. Fatty Acid Methyl Ester) udział wzięły takie firmy, jak MAN Ferrostaal, Prochem i LOTOS Serwis. Pochodzący z Czechowic-Dziedzic biokomponent używany będzie jako dodatek do oleju napędowego i produkcji paliwa popularnie zwanego biodieslem. W celu dostosowania się do wymogów uchwalonego przez rząd Narodowego Celu Wskaźnikowego, dotyczących zawartości biokomponentów w paliwach, Grupa LOTOS wybudowała również instalację do magazynowania i dozowania estrów do olejów napędowych. - Inwestycja Grupy LOTOS na Śląsku powstała z myślą o zaspokojeniu przede wszystkim potrzeb polskiego rynku – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Dziś Grupa LOTOS włącza się do gry o rynek biopaliw. Nie boimy się konkurencji. Po pierwsze dlatego, że mamy spore doświadczenie w produkcji biopaliw. Już od 1997 roku sprzedajemy paliwa z dodatkiem bioetanolu. Po drugie dzięki zaawansowanej technologii produkcji, o którą zadbano podczas projektowania i budowy fabryki FAME, biokomponent z Czechowic-Dziedzic będzie najwyższej jakości produktem na rynku. Pod koniec ubiegłego roku spółka LOTOS Biopaliwa uzyskała od Wojewody Śląskiego pozwolenie zintegrowane. W tym czasie zaczęto również proces rekrutacji dziewiętnastoosobowej załogi do obsługi fabryki. W lutym tego roku rozpoczęły się szkolenia wewnętrzne nowych pracowników. Część z nich odbyła także specjalistyczne kursy w Niemczech. Spółka posiada też inne niezbędne decyzje administracyjne umożliwiające produkcję biokomponentu. - Pod koniec kwietnia rozpoczęliśmy rozruch instalacji – mówi Marek Lesisz, prezes LOTOS Biopaliwa. – Wszystkie urządzenia i obsługujący je pracownicy zdały egzamin, dlatego dziś z dumą możemy poinformować, że rozpoczynamy produkcję biokomponentu FAME. Aby zapewnić stabilne dostawy surowca do produkcji FAME spółka LOTOS Biopaliwa już w ubiegłym roku zawarła umowy z firmą Komagra i Zakładami Tłuszczowymi "Kruszwica" dotyczące dostaw surowego oleju rzepakowego. Kontrakty obowiązywać będą do 2012 r. Osiągnięcie Narodowego Celu Wskaźnikowego, czyli minimalnego udziału biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych w ogólnej ilości paliw i biopaliw zużywanych w transporcie w ciągu roku, Grupa LOTOS osiągnie poprzez produkcję oleju napędowego i benzyny z udziałem biokomponentów w wielkości do 5% oraz skierowanie do sprzedaży m.in. 100% biopaliwa produkowanego w nowo otwartej fabryce biokomponentu FAME w Czechowicach-Dziedzicach. Taka strategia pozwoli na sprostanie wymogom prawnym i jednocześnie wpłynie optymalnie na ekonomię produkcji i sprzedaży biopaliw przez Grupę LOTOS. Warto przypomnieć, że wykorzystanie estrów kwasu tłuszczowego w napędzaniu silników, nie jest ani nowym, ani też rewolucyjnym rozwiązaniem. Już u podstaw konstrukcji silnika Rudolfa Diesla, legły założenia, iż jego wynalazek napędzany będzie właśnie paliwem wytwarzanym na bazie olejów roślinnych. Punktem wyjścia tych rozważań była bliskość upraw rzepaku i łatwość ich przerobu.

Źródło: LOTOS
KOMENTARZE
Newsletter