BADANIE KLINICZNE / Przewidujące testy i wczesne leczenie opóźnia rozwój przewlekłej białaczki limfatycznej
21.11.2008
Naukowcy z Mayo Clinic są bliżej swojego celu jakim było wprowadzenie spersonalizowanej terapii leczniczej dla pacjentów z przewlekłą białaczką limfatyczną (CLL, ang. chronic lymphoid leukemia).
Odkryli, że użycie biomarkerów wraz z dwoma terapiami celowymi znacznie opóźnia potrzebę wykorzystania konwencjonalnej chemioterapii u pacjentów we wczesnej fazie CLL.

Badania pokazały, że w małej grupie pacjentów użycie nowych narzędzi opóźnia potrzebę zastosowania standardowej chemioterapii do czterech lat po zdiagnozowaniu choroby. Zazwyczaj, pacjentów z CLL poddaje się chemioterapii w dwa lata po zdiagnozowaniu.
Dlatego, że grupa badanych pacjentów w fazie drugiej była mała naukowcy nie mogą jednoznacznie stwierdzić, że taka strategia poprawi jakość lub długość życia pacjentów.
Dwie badane terapie celowe, alemtuzumab i rituximab, są powszechnie używane w zaawansowanych stadiach CLL. Jest to pierwsza publikacja badań dotyczących CLL, do których pacjentów wybrano na podstawie markerów molekularnych i w której testowano kombinację terapii celowych na grupie pacjentów, którzy normalnie nie podlegaliby jeszcze leczeniu. Zwyczajnie pacjentów tych obserwowano by oraz czekano, aż rozwinie się u nich bardziej zaawansowane stadium choroby i wtedy leczono by ich przy pomocy chemioterapii i przeciwciał monoklinalnych. Naukowcy wierzą, że nowe podejście jest lepsze dla pacjentów, ponieważ identyfikuje się tych, u których wcześniej lub później rozwinie się agresywna forma CLL. Pomaga ono również opóźnić moment zaaplikowania pacjentom toksycznej terapii. Badania te są wyrazem nowego podejścia w dziedzinie leczenia pacjentów, mianowicie leczenia indywidualnego.
Corocznie w Stanach Zjednoczonych CLL diagnozowane jest u 15000 ludzi, a śmierć, w wyniku tej choroby, ponosi 5000. CLL rozwija się, gdy wzrasta liczba limfocytów w szpiku kostnym i węzłach chłonnych. Tempo rozwoju choroby różni się u pacjentów. Pod tym względem można ich podzielić na grupy: 1/3 chorych będzie potrzebowała leczenia w 2 lata po zdiagnozowaniu, 1/3 – w późniejszym czasie i 1/3 nigdy nie będzie potrzebowała leczenia i nie umrze na tę chorobę. Naukowcy z Mayo Clinic i z innych ośrodków określili testy biomarkerowe, które mają określić czy u pacjenta rozwinie się choroba i w jakim stopniu, co uprości wybór leczenia.

Katarzyna Wyborska