Apoptoza kluczem do badań nad reumatoidalnym zapaleniem stawów
31.10.2006
Zaburzenia w degradacji DNA mogą wpływać na rozwinięcie się reumatoidalnego zapalenia stawów (reumatyzmu). Wyniki badań przeprowadzonych na myszach opublikowali na łamach najnowszego "Nature" naukowcy z Japonii.

Reumatoidalne zapalenie stawów (r.z.s) spowodowane jest rozwijającym się w tkankach procesem zapalnym. Objawia się początkowo bólem i obrzękiem stawów, w późniejszym stadium choroby dochodzi do całkowitego zniszczenia struktury stawu i upośledzenia jego funkcji.

obrazek Każdego dnia w naszym ciele setki milionów niepotrzebnych już organizmowi komórek ulega apoptozie - programowanej śmierci uwalniając swoje DNA.

Nadmiar DNA jest sprzątany przez komórki żerne nazywane makrofagami. Makrofagi niszczą niepotrzebne DNA przy użyciu enzymu o nazwie DNAza II.

Shigekazu Nagata wraz ze współpracownikami przeprowadzili doświadczenia z udziałem myszy, których makrofagi pozbawiono tego enzymu.

Okazało się, że u zwierząt rozwijają się objawy bardzo podobne do reumatyzmu. Autorzy pracy dowiedli, że makrofagi pozbawione DNAzy II nie mogą strawić DNA i produkują białka stanu zapalnego, między innymi tak zwany czynnik martwicy guza (z ang. tumor necrosis factor, TNF-alfa). Białko to wywołuje całą kaskadę reakcji prowadzących do rozwoju stanu zapalnego.

Badacze zaobserwowali też, że podawanie chorym myszom przeciwciała przeciwko TNF-alfa zapobiegało u nich występowaniu objawów reumatoidalnego zapalenia stawów.

Poznanie mechanizmu komórkowego prowadzącego do r.z.s jest bardzo istotne z terapeutycznego punktu widzenia, niezbędne są teraz dalsze badania molekularnych mechanizmów prowadzących do nadmiernej produkcji TNF-alfa - podsumowują autorzy pracy.

źródło: (PAP)