Algi ze ścieków jako „podwójnie ekologiczny” surowiec
21.02.2011

Okazuje się, że istnieją takie rośliny, które stanowią nie tylko obiecujące źródło paliwa biologicznego, ale w tym samym czasie mogą być wykorzystywane do uzdatniania ścieków. Amerykańscy naukowcy wykazali, że takimi "podwójnie ekologicznymi" roślinami są algi. Badacze z Instytutu Techniki w Rochester (RIT) pracują nad projektem, którego celem jest opracowanie metod pozyskiwana biodiesela z mikroalg, przy jednoczesnym zużywaniu przez nie azotanów i fosforanów, redukcji bakterii i toksyn w wodzie.

W porównaniu do obecnie stosowanych paliw diesel, spalanie biodiesela z alg będzie emitowało do atmosfery znacznie mniej szkodliwych gazów, w których zmniejszy się znacząco zawartość siarki i cząstek stałych.

"Algi - jako odnawialny surowiec - rosną dużo szybciej niż uprawy zboża albo soi", podkreśla pracownik naukowy RIT, Eric Lannan. "Możemy zaczynać nową hodowlę alg co siedem dni, gdyż wykazują tak szybki wzrost".

Jest to zdecydowanie najbardziej stałe i pewne źródło energii odnawialnej, które może zrównoważyć 50 procent obecnego wykorzystania gazu, potrzebnego do wyposażenia, które używa diesel. Zaczynając produkcję alg z 30 galonów ścieków w laboratorium RIT i przeniesieniu się do zbiornika o wielkości 4 na 7 stóp i pojemności 100 galonów, badacze planują zbudować na wiosnę ruchomą szklarnię przy roślinnej oczyszczalni ścieków, co podniesie skalę produkcji alg uzyskiwanych ze ścieków aż do 1000 galonów.

Źródło: www.biofueldaily.com