Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Sprzedaż leków w sklepach wzrośnie o jedną piątą w 2007 r.
16.11.2007



W 2006 r. rynek dystrybucji pozaaptecznej w Polsce stanowił już 11% całkowitego obrotu lekami OTC w Polsce i osiągnął wartość ponad 400 mln zł. Według PMR sprzedaż leków w sklepach ogólnodostępnych wzrośnie w 2007 r. o 22% i przekroczy wartość 500 mln zł.

Polacy kupują coraz więcej leków w sklepach

Jak wynika z raportu „Rynek OTC w Polsce 2007”, powstałego przy współpracy firm PMR i PharmaExpert, w 2006 r. sprzedaż leków poza aptekami stanowiła już 11% całkowitej sprzedaży leków w Polsce, co oznacza, że udział leków sprzedawanych w sklepach wzrósł w porównaniu z 2005 r. o 2 punkty procentowe. Spodziewamy się, że również i w tym roku sprzedaż leków OTC w sklepach będzie rosła szybciej niż w aptekach. Będzie to zasługą dużej liczby infekcji na początku roku, co spowodowało, że Polacy częściej kupowali leki na przeziębienie i leki przeciwbólowe, jak i rosnącej sprzedaży witamin i minerałów w placówkach handlu detalicznego. Menadżerowie placówek handlu detalicznego zauważyli już, że na lekach OTC można zarobić więcej niż na innych produktach ze względu na stosunkowo wysoką marżę
i są coraz bardziej przychylnie nastawieni do tej grupy produktów.

Czynnikiem determinującym wartość pozaaptecznego rynku leków OTC w Polsce jest przede wszystkim otoczenie prawne, a konkretnie fakt, że to Ministerstwo Zdrowia decyduje jakie leki są dopuszczone do obrotu pozaaptecznego. Zakres ostatnich nowelizacji na listach leków dopuszczonych do obrotu pozaaptecznego rozczarował producentów, gdyż był w znacznej mierze symboliczny i polegał na uaktualnieniu dotychczasowej bazy m.in. o wycofane produkty, których pozwolenie do obrotu wygasło podczas trzech lat od ostatniej nowelizacji.

Perspektywy rozwoju rynku pozaaptecznego

Ze względu na bardzo silą regulację rynku pozaaptecznego w naszej opinii sytuacja na tym rynku może rozwinąć się w dwojaki sposób. Zakładając brak zmian na listach leków dopuszczonych do obrotu pozaaptecznego rynek ten będzie powoli nasycał się i w latach 2007-2009 r. jego dynamika może spaść w porównaniu z obecną. Jeżeli jednak Ministerstwu Zdrowia uda się opracować jasne kryteria dopuszczenia do obrotu leków, dzięki czemu w obrocie mogłoby znaleźć się więcej leków, na rynku tym może dojść do bardzo dużych zmian.

Marki własne leków szansą rozwoju?

Zdaniem Małgorzaty Machnickiej, głównego analityka rynku detalicznego w PMR, w dłuższej perspektywie czasowej szansę na rozwój rynku mogą dać również leki wprowadzane do sprzedaży pod nazwą sieci handlowych. „Marka własna w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie, sieci nieustannie poszerzają asortyment oferowanych produktów o coraz to nowsze pozycje, oferując całe gamy produktów w różnych segmentach cenowych. Przykłady innych, bardziej rozwiniętych rynków marek własnych w Europie, np. Wielkiej Brytanii, pokazują, iż wysokie zaufanie konsumenta do marki danego sklepu pozwala na oferowanie leków OTC. Mimo, iż w chwili obecnej sieci w Polsce nie prowadzą marek własnych w segmentach produktów najwyższego zaufania, wraz ze wzrostem przekonania polskich konsumentów do marek sieci handlowych, w niedługim czasie możemy spodziewać się na półkach również takich produktów”, mówi Małgorzata Machnicka.

Pełna wersja artykułu dostępna jest w formacie clik to open this PDF file


Monika Stefańczyk, PMR Publications
PMR Publications jest częścią PMR Ltd., firmy specjalizującej się w dostarczaniu wysokiej jakości informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Do głównych obszarów działalności PMR Ltd. należy wydawanie publikacji biznesowych, świadczenie usług konsultingowych i badania rynku. Obecna na rynku od ponad 10 lat i posiadająca jedne z najczęściej odwiedzanych portali informacyjnych PMR Ltd. jest jedną z największych firm w swojej branży w Europie Środkowo-Wschodniej.
KOMENTARZE
Newsletter