Jednak zdaniem Unii Farmaceutów – Właścicieli Aptek proponowane zmiany pogorszą obecną sytuację, w której legalne są tylko reklamy leków dostępnych bez recepty, tzw. leków OTC (ang. over-the-counter) Problem reklamy leków rzeczywiście istnieje i powoduje zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia pacjentów. Pacjenci często nie konsultują swych dolegliwości z lekarzem, ponieważ przesadnie ufają informacjom docierającym do nich z reklam. Wiele osób wykorzystuje pewne ogólnodostępne leki do leczenia przeróżnych dolegliwości nie mających ze sobą wiele wspólnego. Często leki te są stosowane błędnie i ma na to wpływ reklama, która namawia do kupowania leków, a nie towarzyszy jej fachowa porada lekarska. Problemem jest więc nie brak reklamy leków, ale jej nadmiar. „To prawda, że pacjenci leczą się często bez konsultacji z lekarzem, wielu pacjentów ma gotową odpowiedź na większość dolegliwości i chorób, a źródłem tej mądrości są reklamy leków, które widzą w telewizji, czy radiu. I to jest oczywiście złe. Wniosek, jaki powinniśmy wysnuć z tej sytuacji jest taki, że reklamy leków powinniśmy ograniczać, a nie promować. Także reklamy leków dostępnych bez recepty, bo wbrew powszechnemu przekonaniu także takie leki mogą szkodzić, jeśli stosowane są bez konsultacji z lekarzem specjalistą, a jedynie w oparciu o obejrzane bądź usłyszane reklamy. Żadna reklama nie zastąpi informacji medycznej” – mówi Justyna Pujdak-Osik, Prezes Unii Farmaceutów – Właścicieli Aptek. Unia Farmaceutów – Właścicieli Aptek jest organizatorem Ogólnopolskiego Programu na rzecz Bezpiecznego Stosowania Leków. Program za zadanie promować bezpieczeństwo w zakresie zaopatrywania się, stosowania i przechowywania leków oraz przeciwdziałać niekontrolowanej dystrybucji leków. Celem Programu jest także przekonanie polskiego społeczeństwa o tym, że gwarancję bezpieczeństwa w zakresie dystrybucji leków stanowią fachowo prowadzone apteki.
KOMENTARZE