Nowy lek Gilead sprawdza się w chorobach wątroby
19.04.2010
Gilead Sciences podała, że nowy eksperymentalny lek firmy, GS-9450, będący w trakcie badań klinicznych wykazał wpływ na poprawę markerów wątrobowych.<
Badanie dotyczyło wpływu zastosowania leku na stłuszczeniowe zapalenie wątroby u osób nie nadużywających alkoholu. Ta forma zapalenia wątroby jest najgroźniejszym tego typu schorzeniem u osób nie nadużywających alkoholu lub pijących jego niewielkie ilości.

Badacze stwierdzili, że badanie fazy II, w którym wzięły udział 124 osoby wykazało, że wskutek stasowania leku spada poziom tzw. markerów wątrobowych czyli ALT (aminotransferazy alaninowej) oraz AST (aminotransferazy asparginowej), enzymów, które są wyznacznikami stanu zapalnego wątroby.

GS-9450 to inhibitor kaspazy, który został zaprojektowany tak, by blokować białka biorące udział w inicjacji śmierci komórek uszkodzonych.

Przedstawiciele Gilead podkreślają, że lek jest nowym, potencjalnym leczeniem w stłuszczeniowym zapaleniu wątroby, także w przypadku bliznowacenia tkanki wątrobowej, zwłóknienia oraz złego funkcjonowania narządu.

Dalsze badania są niezbędne do tego, by ocenić skuteczność i bezpieczeństwo leku w większej populacji chorych.

Badanie kliniczne wykazało, że po 4 tygodniach stosowania, 35% pacjentów otrzymujących największą dawkę GS-9450 uzyskało poziom ALT oscylujący wokół wartości oznaczanej u zdrowych. 48% osób osiągnęło znakomity wynik poziomu AST. Kontrola, placebo, nie powodowała normowania się poziomu enzymów.

Niealkoholowe stłuszczeniowe zapalenie wątroby (ang. nonalcoholic steatohepatitis , NASH) –przewlekłe zapalenie wątroby, histopatologicznie i objawowo przypominające zapalenie tego narządu, które występują u osób nadużywających alkohol. Czynnikami wywołującymi NASH są czynniki inne niż spożywanie alkoholu.

ALT - aminotransferaza alaninowa to jeden z bardzo istotnych enzymów wątrobowych. Występuje w hepatocytach, każde odchylenie stężenia tego enzymu, zwłaszcza jego wzrost, dostarcza informacji na temat stanu wątroby.

AST - Aminotransferaza asparaginianowa, AspAT, GOT (glutamic oxoloacetic transaminase) - narządowo niespecyficzny enzym (EC 2.6.1.1) indykatorowy, biorący udział w przemianach białek.