Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Nowe wymogi dla firm wprowadzających do obrotu preparaty i suplementy
18.02.2010
Przedsiębiorca wprowadzający po raz pierwszy do obrotu preparaty żywnościowe dla niemowląt, suplementy diety oraz środki spożywcze, do których dodawane są witaminy, musi powiadomić o tym Głównego Inspektora Sanitarnego.
11 marca 2010 r. wchodzi w życie nowela z 8 stycznia 2010 r. ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw. Wprowadzone przeznowelę zmiany polegają na tym, że przedsiębiorca będzie mógł wprowadzić dane o preparacie żywienia do elektronicznego formularza powiadomienia i opatrzyć go bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Formularz może wypełnić, nawet gdy nie złoży takiego podpisu, ale wówczas powinien dodatkowo dokonać powiadomienia w formie pisemnej na papierze i złożyć na nim własnoręczny podpis. Dotychczas w powiadomieniu przedsiębiorca wskazywał tylko nazwę środka spożywczego i jego producenta oraz przedkładał wzór ich oznakowania w języku polskim. Natomiast po 11 marca 2010 r. przedsiębiorca jeszcze dodatkowo będzie musiał wskazać, w jakiej postaci produkt wprowadzany jest do obrotu,kwalifikację lub rodzaj środka spożywczego oraz skład ilościowy i jakościowy składników zawartych w produkcie (z uwzględnieniem substancji czynnych).Gdyby środek spożywczy był już wcześniej w obrocie w innym państwie UE, to wówczas przedsiębiorca musi wskazać organ, który tam został powiadomiony lub zezwolił na wprowadzenie go do obrotu i dołączyć kopię powiadomienia lub zezwolenia. Zakłady produkujące lub wprowadzające do obrotu żywność pochodzenia niezwierzęcego lub produkty pochodzenia zwierzęcego nieobjęte urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej bądź działające na rynku wyrobów przeznaczonych do kontaktów z żywnością muszą zarejestrować się i uzyskać zatwierdzenie powiatowego inspektora sanitarnego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego właściwego ze względu na ich siedzibę albo miejsce prowadzenia działalności. Wpisów do rejestrów i zatwierdzeń inspekcja sanitarna dokonuje na wniosek przedsiębiorcy, który planuje rozpocząć działalność na rynku spożywczym lub materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktów z żywnością. Wniosek na piśmie należy złożyć co najmniej na 14 dni przed planowanym rozpoczęciem działalności, a wniosek o wprowadzenie zmian danych do rejestru -w ciągu 30 dni od momentu ich wystąpienia. Od 11 marca 2010 r. więcej niż do tej pory firm skorzysta z możliwości rozpoczęcia działalności bez konieczności dopełnienia procedury związanej zza twierdzaniem. Wystarczy, że uzyskają tylko wpis do rejestru zakładów. Złagodzenie formalności dotyczyłoby między innymi gospodarstw agroturystycznych, podmiotów prowadzących działalność w zakresie produkcji win gronowych uzyskanych z winogron z upraw własnych w ilości mniejszej niż 1000 hl wciągu roku kalendarzowego, aptek, punktów aptecznych, hurtowni farmaceutycznych, sklepów zielarskich, przedsiębiorstw wprowadzających do obrotu żywność opakowaną trwale mikrobiologicznie. Obowiązek rejestracji bez konieczności uzyskania zatwierdzenia będą miały również firmy produkujące albo wprowadzające do obrotu materiały i wyroby przeznaczone do kontaktów z żywnością, zajmujące się ich recyklingiem, a także pośredniczące w sprzedaży żywności na odległość. Dotyczy to sprzedaży wysyłkowej i przez internet. Zatwierdzenie nie będzie wymagane również w odniesieniu do producentów gazów technicznych na potrzeby podmiotów działających na rynku spożywczym, którzy teraz będą musieli rejestrować swoją działalność, mimo że wcześniej nie ciążył na nich taki obowiązek. (Puls Biznesu)
KOMENTARZE
news

<Grudzień 2024>

pnwtśrczptsbnd
25
26
27
28
LSOS Summit 2024
2024-11-28 do 2024-11-29
1
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
Newsletter