Nowe odkrycie zbliża naukowców do opracowania szczepionki przeciwko AIDS
16.02.2007
W odkryciu, które może mieć wpływ na badania nad szczepionka na AIDS, naukowcy zauważyli słaby punkt w otoczce białkowej wirusa HIV, kiedy podda się go przeciwciałom walczącym z infekcją.

Badanie było prowadzone przez National Institute of Allergy and Infecious Diseases.

Wirus HIV ma kilka poziomów ochrony, ale najważniejszym z nich jest stabilna otoczka białkowa. Jest ona jednak podatna na specyficzne przeciwciała zwane b12. Jest to cząstka obecna w krwi zakażonych osób, których system immunologiczny odpowiada na wirusa HIV w czasie dłuższego okresu.

W 1998 naukowcy opublikowali pierwsze zdjęcie rentgenowskie rdzenia HIV gp120 łączącego się z receptorem CD4. Badacze odkryli teraz, że gp120-CD4 rozpoczyna się kontaktem w konkretnym miejscu, a następnie rozszerza na większą powierzchnie, która stabilizuje tę interakcję.

Do tej pory nikt nie zdołał zdeterminować szczegółowo struktury b12 w kompleksie gp120. Zauważono, że b12 łączy się z gp120 w tym samym miejscu co w przypadku CD4.

B12 może przyczepiać się po stronie kontaktu gp120 z CD4 i tworzyć stabilne połączenie między obiema cząsteczkami.

Według naukowców odkrycie to może stanowić podstawę w dalszych badaniach nad szczepionką przeciw AIDS.
Oprac. Kasia K.