Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Konsolidacja rynku leków
02.07.2007
Konsolidacja części hurtowej rynku leków rozpoczęła się w 1998 roku. PGF jako pierwsza firma z branży wykorzystała środki pozyskane z wejścia na giełdę, aby kupować po jednej, najlepszej spółce z każdego regionu.
Dzięki temu dzisiaj mamy 14 magazynów i najsprawniejszą sieć logistyczną w Polsce.

Pozostałe spółki z tzw. wielkiej piątki hurtowników podążają naszym śladem i u niektórych dopiero kończy się proces tworzenia optymalnej logistyki. Niewątpliwie konsolidacja części hurtowej dobiega końca. Dzisiaj jesteśmy świadkiem zachodzących zmian w zakresie funkcjonowania aptek - miedzy innymi łączenia się w sieci. Zmiany te są częścią światowych trendów. Największe łańcuchy działają w USA, ale w UE zauważamy również te same tendencje liberalizacji rynku. Dzieje się tak dlatego, że wykorzystując mechanizmy wolnorynkowe sieci obniżają koszty funkcjonowania pojedynczej placówki, a to przekłada się na tanie leki dla farmaceutów i pacjentów. Apteki robią łączone zakupy nie tylko leków, ale również swojego wyposażenia. Optymalizują dostawy i sieć logistyczną, korzystają z takich samych standardów obsługi klienta i mają wspólny marketing. W UE i USA sieci
aptek funkcjonują głównie na zasadzie własności lub franczyzy. W Polsce zbudowaliśmy unikalny model - programy partnerskie koordynowane przez największych dystrybutorów. Ponieważ konsolidacja aptek jest korzystna dla pacjentów, dlatego większość aptekarzy już zauważyła potrzebę łączenia się lokalnie w mini sieci lub w skali ogólnopolskiej, wchodząc do programu partnerskiego hurtowni. PGF koordynuje największy w Polsce projekt dla 1 600 placówek. Wchodząc do programu "APTEKI dbam o zdrowie" placówka zaczyna korzystać z siły ogólnopolskiej marki. Klienci lubią zaopatrywać się w znanych i rozpoznawalnych miejscach, co w przypadku leków jest szczególnie ważne. Markowe apteki kojarzą się z najwyższą jakością i bezpieczeństwem. Rozpoznawal-ność rodzi dodatkowe zaufanie i przyzwyczajenie do pewnych standardów obsługi, także w zakresie rozlokowania produktów oraz oczekiwań wobec personelu. Podsumowując - dzięki konsolidacji grupy zakupowe mogą efektywniej działać i oferować tańsze leki, a to przekłada się na wzrost obrotów apteki i liczby pacjentów.

KOMENTARZE
Newsletter