Podczas Dnia Hakowicza młodzież wzięła udział w akcji edukacyjnej, której celem była walka z rakiem jelita grubego. Z tej okazji w całym kraju zorganizowano happeningi, koncerty, marsze oraz flash-moby. Uczniowie rozdając ulotki na temat profilaktyki raka jelita grubego oraz zbierając podpisy pod deklaracją „Zachęcę jedną osobę do wykonania badania profilatycznego”, wzięli aktywny udział w akcji.
„Młodzież dzięki swojemu zaangażowaniu w działania edukacyjne ma szansę dotrzeć z informacją o bezpłatnych badaniach do szerokiej grupy odbiorców. W Dniu Hakowicza uczniowie informowali także o bezpłatnych konsultacjach i badaniach profilaktycznych w wybranych placówkach onkologicznych. Wszyscy, którzy chcieli z nich skorzystać otrzymali ulotkę z adresem placówki, która w danym regionie uczestniczy w tzw. Białej Sobocie” – komentuje dr Janusz Meder - Prezes Polskiej Unii Onkologii.
4 luty i Dzień Hakowicza to nie przypadek. Tego dnia przypada również Światowy Dzień Walki z Rakiem. Rak jelita grubego to jeden z najgroźniejszych nowotworów. Liczba zachorowań na świecie jest cały czas ogromna i nadal się zwiększa, szczególnie w krajach wysokorozwiniętych. W Polsce zarówno u kobiet jak i u mężczyzn choroba ta zajmuje drugie miejsce pod względem częstości występowania. Niestety świadomość społeczeństwa polskiego na temat badań profilaktycznych w kierunku raka jelita grubego jest cały czas znikoma, dlatego takie przedsięwzięcia jak Dzień Hakowicza są niezwykle ważne.
„W Polsce co godzinę na raka jelita grubego umiera 1 osoba. Świadomość dostępnej profilaktyki tego nowotworu jest bardzo niska. Akcje młodzieży przeprowadzone podczas Dnia Hakowicza dają szansę na uzmysłowienie Polakom, jak ważne jest korzystanie z badań profilaktycznych, a ich nagłośnienie w mediach pozwala na przełamanie pewnego kulturowego tabu i podjęcie trudnego tematu, jakim dla każdego z nas jest rak jelita grubego.” – dodaje Jerzy Toczyski - Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A.
Organizatorami programu „Mam Haka na Raka” jest Polska Unia Onkologii oraz firma GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A. Program ten ma na celu zaangażowanie polskiej młodzieży do aktywnego działania na rzecz profilaktyki chorób nowotworowych. Uczniowie uczestniczący w programie mają za zadanie zorganizować kampanię społeczną oraz inne działanie lokalne. W akcji „Mam Haka na Raka” uczestniczą również studenci, władze administracji publicznej, media oraz stowarzyszenia pacjentów.
Warto wspomnieć przy tej okazji o niedawno opracowanym przez Centrum Badań DNA w Poznaniu teście określającym predyspozycje genetyczne do rozwoju tego rodzaju nowotworu. Z jego pomocą przy użyciu techniki mikromacierzy DNA można wykryć 169 kluczowych mutacji genetycznych warunkujących rodzinną formę raka jelita grubego.
Źródła: www.gsk.com.pl
Opracowała Izabela Kroplewska
KOMENTARZE