Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
AstraZeneca - direct to pharmacy
28.02.2008
Branża farmaceutyczna robi krok w stronę nowej formy sprzedaży leków. Direct to pharmacy (DTP)  - bo o nim mowa, to system polegający na bezpośreniej dostawie leków od producenta do apteki będą do placówki ochrony zdrowia.
W całym procesie hurtownik albo jest pomijany, albo pełni rolę operatora logistycznego, który nie narzuca marży, a rozlicza się z producentem jedynie za magazynowanie i transport towaru. AstraZeneca - szwajcarsko- angielski koncern jako pierwszy w Polsce postanowił wprowadzić taki system sprzedaży.

 - Bezpośredniej dystrybucji podlegać będą wszystkie nasze leki przeznaczone do aptek ogólnodostępnych. System agencyjnych dystrybutorów pozwala nam, jako podmiotowi odpowiedzialnemu, spełniać pełen nadzór nad naszymi preparatami, aż do momentu wstawienia ich na apteczną półkę - wyjaśnia Ewa Strzelczyk, koordynator wdrażania systemu DTP w AstraZeneca. Dodaje również, iż taki system gwarantuje, że każda apteka w Polsce będzie miała dostęp do leków ich firmy.
W założeniach systemu DTP producent leków ma pozostać właścicielem, hurtownik natomiast spełnia rolę operatora logistycznego. Obecnie firma jest na etapie wyboru kontrahentów. Do kolejnego etapu AstraZeneca postanowiła zakwalifikować: Farmacol, PGF, Prosper, Torfarm.
 - Spośród dystrybutorów zakwalifikowanych do drugiego etapu zamierzamy wyłonić dwóch, trzech lub nawet czterech agentów, z ktorymi umowy podpiszemy w połowie tego roku. Wierzymy, że cały system uda się nam uruchomić na początku przyszłego roku - zapewnia Ewa Strzelczyk.
 - Nasza hurtownia chce się rozwijać, dlatego po przeprowadzeniu analizy ekonomicznej, zdecydowaliśmy się na złożenie swojej oferty - tłumaczy Dariusz Kiczek, dyrektor finansowy Grupy Farmacol. Według niego, głównymi czynnikami, które skłoniły spółkę do udziału w przetargu, było przekonanie, że może ona sprostać postawionym wymaganiom oraz opłacalność całego przedsięwzięcia. Dodaje także, iż posiadanie w swojej ofercie leków AstraZeneca będzie miało wpływ na sprzedaż innych leków.
Po raz pierwszy system sprzedaży bezpośredniej wprowadzony został na rynek brytyjski przez Pfizera. Opreratorem został tam Unichem - wiodšcy angielski hurtownik. Jak podkreśla Pfizer, wdrożenie tego systemu można uznać za sukces. Zdaniem Johna Young'a, menedżera Pfizera odpowiedzialnego za system DTP w Anglii, system ten owocuje wzrostem zaufania do bezpieczeństwa zaopatrzenia w produkty Pfizera. Według danych producenta, w trakcie 12 tygodni działania systemu DTP 99,5% zamówionch leków dotarło do klienta na czas. W tym samym okresie Unichem zrealizował blisko 6,5 tys. zamównień na leki Pfizera.
Źródło: Puls Medycyny
KOMENTARZE
Newsletter