Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Agencja Badań Medycznych rozpoczęła realizację badania z użyciem testu diagnozującego endometriozę
Agencja Badań Medycznych rozpoczęła realizację badania z użyciem testu diagnozującego endom

16 października br. odbyła się konferencja prasowa Agencji Badań Medycznych i Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu inaugurująca badanie własne Agencji pn. „Badanie porównawcze oceniające zastosowanie nieinwazyjnego testu EndoRNA w rozpoznaniu endometriozy względem laparoskopii”.

 

 

 

W Polsce ok. 1 mln Polek boryka się z endometriozą, ale szacuje się, że niezdiagnozowana endometrioza może dotyczyć nawet 3 mln kobiet. Endometrioza jest schorzeniem dotykającym ok. 6-10% kobiet w wieku 15-49 lat. Najczęściej jest rozpoznawana u kobiet w wieku od 25 do 35 lat. Mechanizm powstawania endometriozy jest niejasny, a dostępne hipotezy nie opisują zjawiska w sposób wyczerpujący. Podstawowym problemem jest późna rozpoznawalność endometriozy, średnio po 6-8 latach dolegliwości bólowych wyłączających kobiety z normalnego funkcjonowania w społeczeństwie i aktywności zawodowej. Ponadto endometrioza może być również̇ przyczyną obniżonej płodności. Szacuje się, że ok. 50% wszystkich przypadków niepłodności kobiecej jest spowodowane przez endometriozę, tym samym stanowi ona bardzo istotny problem zarówno społeczny, jak i kliniczny. – Uważa się, że u ok. 1 kobiety na 100 możemy rozpoznać endometriozę. Jeśli natomiast mówimy o pacjentkach, które mają problemy z płodnością, to ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i dotyczy prawie 50% kobiet. Bez leczenia w ciążę zachodzi tylko 50% pacjentek z łagodną endometriozą, ale już tylko ¼ kobiet z endometriozą o średnim nasileniu i kilka procent kobiet z ciężką endometriozą. Co jednak kluczowe, aby odpowiednio dostosować leczenie do pacjentek, musimy najpierw je zdiagnozować. Wierzymy, że proponowane badanie przyspieszy diagnostykę, obniży koszty, a co najważniejsze – zmniejszy konieczność obciążenia pacjentek operacją i pozwoli rozpoznać endometriozę w warunkach ambulatoryjnych – podkreśla prof. zw. dr hab. Ewa Wender-Ożegowska, główna badaczka w projekcie.

Aktualnie brak jest refundowanych, łatwo dostępnych metod o wysokiej czułości i swoistości w rozpoznaniu endometriozy, które można by było zastosować ambulatoryjnie. Proponowany eksperyment badawczy ma na celu ocenę swoistości i czułości oraz wykazanie przydatności zastosowania testu EndoRNA w porównaniu do zabiegu laparoskopii w wykrywaniu endometriozy już we wczesnych stadiach, co usprawni proces diagnostyki endometriozy. – Endometrioza rozwija się niezauważona przez wiele lat. Dotyczy kobiet w każdym wieku. Atakuje nawet 10% populacji kobiet. Jeśli chcemy, aby była wykrywana jak najszybciej, musimy mieć do dyspozycji narzędzia działające szybko i powszechnie dostępne u każdego ginekologa. Kluczowe jest, by pokonać chorobę, zanim rozprzestrzeni się w organizmie. Dzięki badaniu zastosowania testu endoRNA jesteśmy o krok bliżej od realizacji tej misji – akcentuje Lucyna Jaworska Wojtas, prezes Fundacji „Pokonać Endometriozę”. – Endometrioza jest chorobą, która mimo postępu w medycynie, jest bardzo trudna w diagnostyce. Mam nadzieję, że dzięki realizacji badania własnego Agencji Badań Medycznych uda nam się rozwiązać to wielkie wyzwanie diagnostyczne i pomóc pacjentkom w Polsce, a być może na całym świecie. Mamy nadzieję, że będzie to także informacja, czy tego typu testy oparte o diagnostykę molekularną powinny być w systemie opieki zdrowotnej refundowane – podsumowuje prof. dr hab. n. med. Wojciech Fendler, prezes Agencji Badań Medycznych. Mając na uwadze powyższe, Agencja Badań Medycznych rozpoczęła realizację badania z użyciem nowoczesnego, praktycznie bezinwazyjnego testu EndoRNA diagnozującego endometriozę. Badanie prowadzone będzie w Poznaniu, Łodzi, Rzeszowie, Lublinie, Wrocławiu, Opolu, Gdyni, Katowicach, Krakowie, Toruniu i Warszawie. 

Źródła

Fot. Agencja Badań Medycznych

KOMENTARZE
news

<Czerwiec 2024>

pnwtśrczptsbnd
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Newsletter