Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
7,3 mld zł wydamy w 2008 roku na leki bez recepty
20.02.2008
Sprzedaż farmaceutyków bez recepty w tym roku może wzrosnąć o 10 proc. Niemal równie szybko jak apteki obroty zwiększają supermarkety, osiedlowe sklepy i stacje benzynowe.


Kupujemy coraz więcej leków, których nie musi wypisać lekarz. Sprzedaż preparatów OTC, czyli dostępnych bez recepty, wzrośnie w tym roku o około 10 proc. To oznacza, że wydamy na nie ponad 7,3 mld zł - prawie 700 mln zł więcej niż w 2007 roku.
- Sprzedaż w aptekach wzrośnie w tym roku co najmniej o 10 proc. i przekroczy poziom 6,9 mld zł. Jeśli konsumenci będą częściej łapać infekcje, to wzrost będzie większy-prognozuje Jacek Czarnocki, odpowiedzialny za sektor OTC w IMS Heath, firmie badającej sprzedaż leków w aptekach.
Z danych firmy AC Nielsen wynika jednak, że coraz chętnie zaopatrujemy się w leki i parafarmaceutyki także poza aptekami: w supermarketach, mniejszych sklepach spożywczych, kioskach, na stacjach benzynowych. W 2007 roku (dane za 12 miesięcy od grudnia 2006 r. do listopada 2007 r.) sprzedaż pozaapteczna wzrosła prawie o 8 proc. i przekroczyła poziom 443,6 mln zł.
- Największy wzrost zanotowały tabletki do ssania na gardło i kaszel (44 proc.) według wartości sprzedaży oraz preparaty gastryczne (22 proc.) - mówi Anna Grygoruk z AC Nielsen, która monitoruje sprzedaż OTC poza aptekami.
Eksperci oceniają, że w tym roku sprzedaż poza aptekami preparatów farmaceutycznych i parafarmaceutyków, jak tabletki na kaca czy słodziki, może przekroczyć poziom 0,5 mld zł.
- Im trudniej dostać nam się do lekarza, tym częściej leczymy się sami dodaje Jacek Czarnocki.
Sektor leków OTC jest najszybciej rozwijającą się częścią rynku leków. Według firmy PharmaEkspert w tym
roku sprzedaż wszystkich leków może osiągnąć wartość 22 mld zł.
- Tempo wzrostu byłoby jeszcze większe, gdyby Ministerstwo Zdrowia regularnie poszerzało listę leków, które mogą być sprzedawane poza aptekami. Od kilku lat nie była ona aktualizowana - mówi Monika Stefańczyk z firmy badawczej PMR.
Poza aptekami sprzedawanych może być tylko około 140 leków. Są to głównie środki przeciwbólowe, przeciwprzeziębieniowe oraz gastryczne.
-To jeszcze nie dość wykorzystany kanał zbytu. Producenci będą chcieli wchodzić coraz częściej do mniejszych sklepów - dodaje Monika Stefańska.
Statystyczny Polak wydaje na leki, których nie wypisuje lekarz już ponad 100 zł wciągu roku, a koncerny farmaceutyczne oraz mniejsze krajowe firmy wydają na reklamę w mediach już ponad miliard złotych.
Według TNS OBOP już co piąty klient kupuje leki poza apteką. Aż 31 proc. Polaków kupując leki dostępne bez recepty opiera się na reklamach.

Źródło:Gazeta Prawna

KOMENTARZE
Newsletter