Juz po raz siódmy ogłoszono prestiżowy konkurs MAESTRO. Jego adresaci to wybitni naukowcy, planujący realizację pionierskich badań naukowych, w tym interdyscyplinarnych, ważnych dla rozwoju nauki, których efektem mogą być odkrycia naukowe. W konkursie MAESTRO 7 do rozdysponowania jest 60 mln zł. Kierownikiem projektu w MAESTRO 7 może być uczony posiadający co najmniej stopień naukowy doktora, który w okresie ostatnich 10 lat publikował w renomowanych czasopismach naukowych oraz kierował realizacją przynajmniej dwóch zakończonych projektów badawczych, a także wykazał się dodatkową aktywnością naukową np. uczestniczył w międzynarodowych konferencjach. Ze środków grantu realizowanego w ramach konkursu MAESTRO 7 należy zatrudnić przynajmniej jedną osobę na stanowisku typu post-doc oraz zaangażować przynajmniej jednego doktoranta, na min. 36 miesięcy każdy.
HARMONIA 7 to konkurs na projekty badawcze realizowane we współpracy z partnerami zagranicznymi lub przy wykorzystaniu międzynarodowej aparatury.
Jego budżet to 50 mln zł. Maksymalna wysokość finansowania dla pojedynczego projektu to 1,5 mln zł w okresie trzech lat. Warto pamiętać, że w konkursie HARMONIA 7 można sfinansować wyłącznie polską część projektu, przy czym nie można zaplanować zakupu, wytworzenia lub modernizacji aparatury naukowo-badawczej.
W konkursie SONATA BIS 5 finansowanie przyznawane jest projektom mającym na celu powołanie nowego zespołu naukowego. Wnioskodawcami mogą być osoby, które uzyskały stopień naukowy doktora w latach 2003-2012. W składzie zespołu badawczego może być tylko jeden badacz z hablilitacją lub tytułem naukowym (kierownik projektu), trzeba również przewidzieć zaangażowanie co najmniej jednego doktoranta na min. 36 miesięcy. W SONACIE BIS 5 badacze mogą uzyskać finansowanie w łącznej wysokości 70 mln zł.
– Ogłoszone właśnie konkursy to ważny element stworzonego przez NCN systemu dystrybucji środków, który sprawnie wyłania najlepszych i umożliwia im prowadzenie badań. Niestety, nasz budżet jest zbyt niski w stosunku do potrzeb i m.in. dlatego mamy wiele ograniczeń w regulaminach konkursów. Wskaźnik sukcesu na poziomie 16 procent sprawia, że otrzymanie grantu z NCN to kwestia nie tylko dobrego wniosku, ale też po prostu szczęścia – podkreślił prof. Zbigniew Błocki, dyrektor NCN. – Apelujemy o zwiększenie środków na prowadzenie badań podstawowych dla polskich naukowców, bez tego system działa demotywująco. A mamy w Polsce wielu doskonałych badaczy, którzy mają bardzo dobre pomysły i zasługują na to, żeby otrzymać wsparcie w ich realizacji.
Wraz z ogłoszeniem konkursów MAESTRO 7, HARMONIA 7 i SONATA BIS 5 Rada Narodowego Centrum Nauki kontynuuje zmiany w zakresie kosztów ponoszonych w grantach NCN, które zostały wprowadzone przy okazji ostatnio ogłoszonych konkursów OPUS, PRELUDIUM i SONATA. Zmiany dotyczą przede wszystkim wynagrodzeń w grantach.
– Naszym celem jest umożliwianie tworzenia nowych miejsc pracy ze środków pochodzących z grantów NCN. W naszych konkursach można zaplanować wynagrodzenia etatowe, dodatkowe i stypendia naukowe. Nie wymagamy szczegółowego rozpisywania budżetu wynagrodzeń dodatkowych na etapie składania wniosku – chcemy, żeby na bieżąco dysponował nim kierownik projektu, co pozwoli mu elastycznie kształtować skład zespołu badawczego, adekwatnie do potrzeb – podkreśla prof. Michał Karoński, przewodniczący Rady NCN.
Pierwsze zmiany w zakresie katalogu kosztów, jakie można ponosić ze środków grantowych, Rada NCN wprowadziła w marcu 2015 r. Wdrożono je w wyniku zaawansowanej analizy potrzeb zgłaszanych we wnioskach składanych do NCN od 2011 r.
KOMENTARZE