Wywiad z Marcinem Kalębą- Dyrektorem Operacyjnym firmy Medgenetix Sp.z o.o.
Medgenetix Sp. z o.o. należy do grupy kapitałowej spółek z sektora Life-science Centrum Badań DNA. Przedmiotem działalności firmy jest spersonalizowana diagnostyka genetyczna i farmakogenetyka opierająca się na wielomarkerowych testach diagnostycznych. Medgenetix Sp. z o.o. współpracuje z Centrum Badań DNA, wdraża i oferuje nowoczesne technologie w zakresie analiz DNA. Świadczy usługi analizy DNA i diagnostyki chorób genetycznych w oparciu o technologię NGS. Ponadto oferuje molekularną diagnostykę mikrobiologiczną, sekwencjonowanie genomowe, a także ustalenie pokrewieństwa (ojcostwa).

Proszę po krótce opowiedzieć czym dla Pana jest medycyna spersonalizowana? Jakimi jej odłamami zajmuje się firma Medgenetix?

Medycyna spersonalizowana to indywidualne dobieranie terapii dostosowane do danego pacjenta. Medgenetix wykonuje oznaczenia z zakresu terapii onkologicznej oraz wirusowej (leczenie wirusowego zapalenia wątroby typu C)

Jak narodził się pomysł wprowadzenia idei terapii celowanej do Polski? Czy zainspirowało Państwa jakieś konkretne osiągnięcie w tej dziedzinie?

Głównym bodźcem jest coraz to większa dostępność sekwencjonowania NGS. Medgenetix jako jedne laboratorium w Polsce ma certyfikat Life Technologies na wykonywanie badań w oparciu o technologie LT. Od stycznia firma dysponuje najwydajniejszym sekwenatorem LT –Protonem. Misją Medgenetix jest włączanie w diagnostykę i terapię najnowocześniejszych technologii.

Jakie trudności napotyka medycyna spersonalizowana na rynku polskim? Czy jest coś co doskonale udaje się za granicą, a jednak pomimo to wprowadzenie tego w naszym kraju jest nadal wyzwaniem?

Największym problemem pozostaje kontraktowanie badań. Niestety w większości przypadków procedury te pozostają płatne dla pacjenta.

Czy można zaryzykować stwierdzenie, że terapia celowana jest po prostu kolejnym z osiągnięć nauki i sposobem na życie? Czy jednak wciąż jest postrzegana jako coś    niezwykłego i swoista ingerencja w ludzkie życie?

Postrzeganie terapii celowanej zmienia się bardzo szybko i pacjenci widzą w niej możliwości na lepszą i bardziej efektywną terapię. Największą dynamikę widzimy w części onkologicznej.

Jakie usługi cieszą się największym powodzeniem? Czy w Pańskiej praktyce zawodowej potwierdza się stereotyp, że w Polsce badania genetyczne to przede wszystkim ustalanie ojcostwa?

Największą popularnością cieszą się testy z zakresu onkologii, zarówno predyspozycji    do nowotworów jak i mutacje somatyczne. Popularność zdobywają także nieinwazyjne testy prenatalne oparte o cffDNA (wolne DNA płodowe znajdujące się we krwi matki), które jako jedyne polskie  laboratorium w całości wykonujemy w Polsce.

Jakie odłamy nauk medycznych są szczególnie pożądane ze względu na rozwój medycyny spersonalizowanej?

Na pewno potrzebni są lekarze z duża wiedzą na temat genetyki, diagności laboratoryjny oraz bioinformatycy. Ilości otrzymywanych danych są na tyle duże, że bez pomocy sprawnych bioinformatyków nie bylibyśmy wstanie wydać wyniku.