Wiekośc nanocząsteczek zasadnicza dla wydalania ich z organizmu
24.10.2007
Obszar nanotechnologii przedstawia wielkie nadzieje w diagnostyce oraz leczeniu chorób u ludzi. Jakkolwiek, wielkość i ładunek większości nanocząsteczek sprawia, że nie sa one wystarczająco skutecznie usuwane z organizmu. Bez takiego oczyszczenia i biodegradacji do biologicznie obojętnych substancji toksyczność nanocząsteczek może ulec wzmożeniu, a zaburzeniu może ulec np. późniejsza diagnostyka radiologiczna. Poprzez użycie podawanych dożylnie kropek kwantowych (quantum dots) u gryzoni, jako systemu modelowania, Choi i wsp. precyzyjnie określili wymagania dla wydalania ich przez nerki z moczem. Badali wydalanie nieorganicznych, zawierających jony metalu nanocząsteczek, jakimi są właśnie kropki kwantowe. Pokrycie typu "zwitterionic" lub neutralne organiczne opłaszczenie cząstek quantum dots chroni przed adsorpcją białek surowicy, które zwiększały hydrodynamiczną średnicę powyżej 15 nm i zapobiegały wydalaniu nanocząsteczek przez nerki. Ostatecznie osiągnięta średnica 5,5 nm dawała szybkie i efektywne wydalanie z moczem. badania te dostarczają ważnych danych niezbędnych do opracowania i rozwinięcia nanocząsteczek z zastosowaniem biomedycznym.

Nature Biotechnology