Ważne odkrycie dotyczące komórek macierzystych
20.12.2007
Białko Nanog, które dotychczas było uważane za czynnik odpowiedzialny za stan pluripotencji komórek macierzystych, pełni nieco inną rolę niż mu pierwotnie przypisywano - jest strażnikiem rozpoczęcia różnicowania komórek w odpowiednim momencie. Informację tę opublikowali naukowcy ze Szkocji na łamach pisma "Nature".

Komórki macierzyste są pluripotentne, czyli mogą się rozwijać w dowolny rodzaj komórek. Ian Chambers wraz z zespołem z Institute for Stem Cell Research z University of Edinburgh odkrył, że białko Nanog pełni rolę strażnika stanu pluripotencji zarodkowych komórek macierzystych. Naukowcy wykazali, że białko to ma możliwość "resetowania" komórek do stanu niezróżnicowanego, jeżeli zaczną różnicowanie w niewłaściwym momencie. Jednak, jak podkreślają autorzy pracy, Nanog nie jest kluczowym białkiem odpowiedzialnym za tę szczególną cechę komórek macierzystych, jaką jest pluripotencja. Badacze wykazali również, że Nanog pełni w organizmie jeszcze jedną dotychczas nieznaną rolę - pomaga komórkom jajowym i plemnikom w prawidłowym rozwoju. Poziom tego białka zmienia się podczas wczesnego rozwoju i zagnieżdżenia zarodka w ścianie macicy. Autorzy pracy mają nadzieję, że wkrótce poznamy dokładniej mechanizm działania białka Nanog i dotychczasowe wiadomości o różnych rolach jakie pełni ułożą się w logiczną całość.

Nanog safeguards pluripotency and mediates germline development; Nature 450, 1230 - 1234 (20 Dec 2007)