W Senacie o nasionach roślin zmodyfikowanych genetycznie
20.04.2006
Wprowadzenie do ustawy o nasiennictwie przepisu pozwalającego na obrót materiałem siewnym odmian roślin zmodyfikowanych genetycznie (GMO), zdominowało środową debatę w Senacie na temat znowelizowanej przez Sejm ustawy o nasiennictwie oraz ustawy o ochronie roślin.

Senat rozpatrzył w środę poprawki do tej nowelizacji. Senacka komisja rolnictwa i ochrony środowiska zaproponowała, aby Izba przyjęła 18 poprawek. W rządowej wersji ustawy nie było zakazu wprowadzania do obrotu nasion roślin GMO, jednak Sejm dodał taki przepis argumentując, że Polska ma być krajem wolnym od roślin zmodyfikowanych genetycznie. Uchwalona przez Sejm ustawa jest - zdaniem Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (UKIE) - niezgodna z prawem Unii Europejskiej. Dyrektywy unijne mówią bowiem, że państwa członkowskie UE nie mogą wprowadzać ograniczeń rynkowych w odniesieniu do odmian roślin i nie mogą zakazywać, ograniczać ani utrudniać wprowadzania do obrotu GMO. Tymczasem uchwalona przez Sejm ustawa wyraźnie wskazuje, że "materiał siewny odmian genetycznie zmodyfikowanych nie może być dopuszczony do obrotu na terytorium Polski". Poprawkę, która skreśla sejmowy przepis złożył podczas debaty senator Ryszard Górecki (PO). Przeciw niczką zakazu wprowadzania do obrotu nasion z roślin GMO jest senator PO Mirosława Nykiel. "Apelujemy o zmianę zapisu. Wprowadzenie całkowitego zakazu wprowadzania odmian roślin zmodyfikowanych genetycznie jest sprzeczne z prawem Unii Europejskiej. Prowadzi do nierównego traktowania podmiotów gospodarczych" - powiedziała podczas senackiej debaty. Senator Stefan Niesiołowski (PO) podkreślał podczas debaty, że nieprawdziwe są twierdzenia, iż żywność zmodyfikowana genetycznie jest szkodliwa. "Na jakiej podstawie podają takie argumenty, komu taka żywność szkodzi? Geny nie przechodzą na ludzi" - powiedział Niesiołowski. Jako "absurdalne" określił zarzuty dotyczące szkodliwości roślin GMO. Nowelizacja ustawy reguluje kwestie rejestracji odmian gatunków roślin uprawnych oraz wytwarzania i oceny materiału siewnego. Dostosowuje także polskie prawo w tej dziedzinie do ustawodawstwa unijnego oraz usuwa uchybienia w dotychczasowych przepisach. Now ela reguluje także sprawy obrotu i kontroli materiału siewnego oraz działania Centralnego Ośrodka Badań Odmian Roślin Uprawnych, a także Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa. W ustawie zawarte są też przepisy dotyczące wniosków o dokonanie oceny polowej materiału siewnego, szkółkarskiego, a także określony jest sposób prowadzenia oceny tożsamości odmianowej nasion. Głosowanie poprawek odbędzie się na posiedzeniu Senatu w tym tygodniu.

Źródło: PAP