W Inkubatorze NTPP skomercjalizowano pierwsze innowacyjne pomysły!
25.09.2012

Nickel Technology Park Poznań skomercjalizował pierwsze pomysły zgłoszone do współfinansowanego z funduszy unijnych projektu Nickel Inkubator. W sierpniu br. spółka stała się udziałowcem dwóch nowo powstałych firm z branży biotechnologicznej: Centrum Biotechnologii i Badań Mikrobiologicznych oraz MedVentures. Pierwszy z podmiotów stworzy w ośrodku biomedycznym Nickel BioCentrum innowacyjne laboratoria, drugi zamierza wprowadzić na rynek bioaktywny opatrunek hydrożelowy III generacji.

W Nickel Inkubator, skomercjalizowano pierwsze innowacyjne pomysły polskich naukowców. Projekt podpoznańskiego parku skierowany jest do podmiotów, które posiadają pomysł, patent lub wyniki badań w takich branżach jak biotechnologia, sektor IT, budownictwo oraz technologie ekologiczne. Od kilkunastu miesięcy Nickel Inkubator, powstały dzięki funduszom z POIG 3.1 poszukuje w całej Polsce osób, które chciałyby założyć własną działalność gospodarczą i są gotowe związać się na kilka lat z profesjonalnym partnerem.

Do chwili obecnej do Nickel Inkubatora spłynęło ponad 90 zgłoszeń, a w sierpniu bieżącego roku założono dwie spółki Centrum Biotechnologii i Badań Mikrobiologicznych (CBBM) oraz MedVentures.– Planujemy, iż jesienią br. powstaną kolejne 2-3 firmy. Natomiast docelowo w Nickel Inkubator skomercjalizowanych zostanie aż 9 innowacyjnych przedsięwzięć.Zgodnie z założeniami projektu ostateczne wyjście NTPP z inwestycji musi nastąpić w ciągu maksymalnie 10 lat od rozpoczęcia działalności nowych podmiotów -mówiAdam Siwczyński, manager projektu w NTPP.

W zamian za wkład finansowy w wysokości 815,2 tys. zł NTPP objął w spółce Centrum Biotechnologii i Badań Mikrobiologicznych 49,95% udziałów. Natomiast firmie MedVentures, w której park posiada 26% udziałów, udzielono wsparcia w wysokości 800 tys. zł.

Nickel Inkubator jest dla nas szansą na dalszy rozwój oraz znaczące podniesienie konkurencyjności rynkowej– twierdzi Anna Krause, prezes PozLab Sp. z o.o., firmy która była pomysłodawcą utworzenia CBBM – Dzięki powstaniu nowej spółki, od października 2012 r. rozszerzymy działalność istniejącego laboratorium o usługi mikrobiologiczne oraz stworzymy od podstaw wysokiej klasy laboratorium biotechnologiczne. W obu laboratoriach będziemy świadczyć usługi dla przemysłu farmaceutycznego, weterynaryjnego, spożywczego oraz dla branży kosmetycznej. Poprzez CBBM zamierzamy także realizować projekty z obszaru biotechnologii przemysłowej oraz tzw. „czerwonej biotechnologii”, a w przyszłości również przedsięwzięcia dotyczące rozwoju leków innowacyjnych.

Laboratoria CBBM zostaną zlokalizowane w funkcjonującym od września br. specjalistycznym ośrodku biomedycznym - Nickel BioCentrum, gdzie swoją nową siedzibę ma także właściciel spółki - firma PozLab. Pomysłodawcy CBBM, poza zaoferowaniem rynkowi unikalnego pakietu kompleksowych usług laboratoryjnych, planują także uzyskać certyfikat GMP (Good Manufacturing Practice – Dobra Praktyka Produkcyjna). Wprowadzenie tego certyfikatu pozwoli placówce stać się niezależnym centrum badań i rozwoju, w którym kompleksowo realizowane będą zarówno projekty dużych koncernów z branży farmaceutycznej, kosmetycznej i spożywczej, jak też mniejszych jednostek, które mają innowacyjne pomysły, lecz z uwagi na ograniczenia finansowe nie są w stanie prowadzić własnych działów R&D.

- Kompleksowe usługi laboratoryjne oznaczają realizacje zleceń na każdym etapie cyklu życia produktu – od analizy surowców po opracowanie, wytwarzanie i zwalnianie produktów. Główna działalnością  CBBM będą badania mikrobiologiczne, co obok zleceń realizowanych przez laboratoria PozLab (badania analityczne i fizykochemiczne, badania stabilności, rozwój produktu i jego wytwarzanie) stanowi unikalną, wyspecjalizowaną ofertę dla firm z przemysłu farmaceutycznego, spożywczego i kosmetycznego – opowiada naszemu portalowi Anna Krause.

Warto przypomnieć, że założycielami PozLab byli dawni pracownicy działu badawczego GlaxoSmithKline- PozLab a tym samym CBBM umiejętnie łączy wiedzę naukową z olbrzymim doświadczeniem. Pracownicy firmy, pomimo krótkiej historii spółki, od wielu lat pracują razem i razem tworzą wyjątkowy, interdyscyplinarny zespół specjalistów. Jako niezależne centrum badań i rozwoju PozLab zdobyło zaufanie Klientów z kraju i ze świata. Oprócz wykonywanych analiz Klienci mogą liczyć na pomoc w rozwiązywaniu pojawiających się problemów technologicznych, analitycznych i mikrobiologicznych. O ich zadowoleniu z poziomu oferowanych usług, niech świadczy fakt, że z większością podpisane zostały umowy ramowe na realizację wielu projektów. Laboratorium przeszło dwa audyty zrealizowane przez zagraniczne korporacje – opowiada Biotechnologii.pl Anna Krause.

Jak dowiedział się nasz portal działalność CBMM skupi się na dwóch obszarach. Pierwszym z nich będą badania mikrobiologiczne. Drugim zaś laboratorium biotechnologiczne, wyposażone m.in. w bioreaktor (standard GMP) i liofilizator, gdzie realizowane będą projekty badawcze z zakresu biotechnologii przemysłowej. - Wybudowane laboratoria w klasach czystości D, C i B oraz bogata aparatura umożliwią realizację praktycznie wszystkich badań mikrobiologicznych i fizykochemicznych dla produktów farmaceutycznych, spożywczych i kosmetycznych, w tym również kontrolę  jakości produktów sterylnych. – wyjaśnia Anna Krause.

Drugi z komercjalizowanych w Nickel Inkubator projektów stanowi innowację produktową na skalę światową. Pomysłodawcami spółki MedVentures są biotechnolodzy mgr inż. Łukasz Janus oraz prof. nadzw. dr hab. Piotr Skowron. Pracownicy firmy to naukowcy z wieloletnim doświadczeniem m.in. w zakresie inżynierii genetycznej, biotechnologii molekularnej oraz technologii hydrożelowania. Współpraca z NTPP pomoże ukończyć prowadzone badania przemysłowe oraz prace rozwojowe i już wkrótce zaprezentować na rynku bioaktywny opatrunek hydrożelowy III generacji.

Nasza innowacyjna koncepcja pozwoli na produkcję taniego i bardzo skutecznego środka radykalnie przyspieszającego gojenie się ran.- mówi Łukasz Janus, prezes firmy MedVentures - Dzięki wsparciu finansowemu uzyskanemu w ramach Nickel Inkubator zakończymy prace badawcze, przygotujemy prototyp produktu i poddamy go procesowi rejestracji. Szacujemy, iż gotowy do sprzedaży opatrunek hydrożelowy powinien pojawić się na rynku za około 1,5 roku.

Opatrunek nowej generacji, proponowany przez MedVentures opiera się na unikatowej formulacji trójwymiarowej sieci silnie hydrofilowego żelu, opartego w całości na komponentach pochodzenia naturalnego.Poza standardowymi właściwościami takimi jak: ograniczenie wysięku, ochrona fizyczna czy też ochrona przed infekcjami bakteryjnymi, wirusowymi i grzybicami, nowy opatrunek będzie posiadał szereg dodatkowych zalet. Dzięki specjalnym substancjom skoncentrowanym w hydrożelu, w tym uzyskanej w procesie klonowania białkowej substancji aktywnej, możliwe będzie szybsze i skuteczniejsze leczenie rany.

- Podczas procesu żelowania nie są stosowane monomery polimeryzujących substancji otrzymanych na drodze syntezy chemicznej, które to monomery są zwykle substancjami rakotwórczymi, a ich całkowite usunięcie z otrzymanego żelu bardzo trudne. Czynniki stymulujące gojenie się ran zawarte w proponowanych przez nas opatrunkach, będą otrzymane na drodze inżynierii genetycznej (klonowania i modyfikacji genów), zarówno w formie rekombinantowych białek odpowiadającym białkom naturalnym, jak i białka zmodyfikowane na drodze inżynierii białkowej. Ponadto, planujemy synergistyczne zastosowanie substancji pochodzenia biologicznego, otrzymanych metodami tradycyjnymi, tj. drogą izolowania metodami biochemicznymi – tłumaczy nam prof. Piotr Skowron.

Co więcej, niebezpieczeństwo infekcjami bakteryjnymi, czy wirusowymi zminimalizowano do minimum, ponieważ opatrunki nie będą zawierały substancji pochodzenia zwierzęcego czy ludzkiego. Rozwiązanie tego rodzaju są preferowane również ze względów etycznych oraz ochrony bioróżnorodności.

Opatrunek będzie mógł występować w dowolnych rozmiarach, a jego nakładanie oraz usuwanie ma być łatwe i bezbolesne. Właściciele spółki MedVentures, specjalizującej się w rozwoju innowacyjnych metod terapeutycznych oraz opracowywaniu nowych technologii inżynierii genetycznej, liczą na duże zainteresowanie swoim produktem wiodących firm branży biotechnologicznej i farmaceutycznej z całego świata.

- Opatrunki znajdą zastosowanie szczególnie w lecznictwie ran przewlekłych, ale zawarte czynniki stymulujące będą równie skuteczne przy zaleczaniu ran urazowych. Liczebność grupy osób z tak zwanymi ranami trudnymi, tylko w Polsce szacuje się na ponad pół miliona. Ze względu jednak na światowy trend rozwoju chorób cywilizacyjnych i obserwowane starzenie się społeczeństw, rynek na grupę produktów, proponowanych w ramach projektu, można uznać za silnie wznoszący, w tym obejmujący silnie zaludnione obszary Azji. – wyjaśnia prof. Piotr Skowron.

Tomasz Sznerch