- Wprowadzeniem komercjalizacji technologii jako trzeciego, obok wysokiego poziomu kształcenia i badań naukowych, celu działania.
- Ambicją uzyskania statusu międzynarodowego centrum transferu technologii.
- Organizowaniem wysoko wyspecjalizowanych zespołów interdyscyplinarnych opierających się na współpracy różnych organizacji i instytucji.
- Prowadzeniem kolegiów uniwersyteckich dla najlepszych i najbardziej uzdolnionych studentów, obok masowego kształcenia.
- Używaniem języka angielskiego jako podstawowego języka komunikacji.
- Oceną jakości badań w oparciu o system apelacji, tzn. przez pozostałych znawców danego tematu.
Chcąc przyczynić się do urzeczywistnienia tej wizji, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii Politechniki Wrocławskiej realizować będzie w najbliższych latach dwa innowacyjne projekty:
1) BiTT – Podnoszenie świadomości potrzeby komercjalizacji wyników badań naukowych (okres realizacji: 01.09.2008r. – 31.10.2010r.) oraz
2) WATT – Wrocławska Akademia Transferu Technologii (okres realizacji: 01.07.2009r. – 29.02.2012r.)
Cel projektów
Celem powyższych, innowacyjnych w skali całego kraju projektów, jest zwiększenie udziału nauki w rozwoju gospodarczym Polski, co prowadzić powinno do powstania gospodarki opartej na wiedzy, która systematycznie zmienia nasze życie społeczne i gospodarcze. Źródeł przyszłych sukcesów gospodarczych należy szukać nie tylko w rozwijaniu nowych, przełomowych technologii, ale także w społecznych, kulturowych i mentalnych uwarunkowaniach, pozwalających na optymalne wykorzystanie owych technologii, a także nowych idei, innowacji i systemów organizacyjnych.
Dlatego też, wszyscy nauczyciele akademiccy, którzy biorą udział zarówno w procesie badawczym, jak i w procesie dydaktycznym powinni być świadomi swej roli oraz powinni dysponować określoną wiedzą na ten temat.
Prace, które są prowadzone w obu wspomnianych projektach mają na celu podniesienie świadomości co do wagi badań naukowych dla gospodarki, a także zwiększenie umiejętności nauczycieli akademickich w zakresie komercjalizacji rezultatów prac badawczych.
Wzrost tej świadomości i tych umiejętności powinny się przełożyć nie tylko na własną działalność naukową, ale także, co jest równie ważne, na podniesienie świadomości kształconych studentów, co do roli nauki w budowaniu gospodarki opartej na wiedzy.
Rodzaje działań w projektach:
Działania planowane do realizacji w ramach tych projektów obejmują:
* wykłady, seminaria, spotkania, warsztaty, studia przypadków z przedstawicielami nauki i przemysłu, którym udało się z sukcesem wdrożyć nowe pomysły, innowacje, wynalazki, technologie, produkty oraz systemy organizacyjne;
* wykłady specjalistyczne ekspertów krajowych i zagranicznych, doświadczonych w komercjalizacji badań;
* przedstawienie sposobów finansowania procesu komercjalizacji wyników badań;
* omówienie korzyści jakie odnoszą autorzy wdrażanych nowych pomysłów;
* wyjazdy studyjne do krajowych i zagranicznych centrów transferu technologii;
* seminaria w zakresie ochrony własności intelektualnej na wszystkich etapach komercjalizacji;
* szkolenia z zarządzania projektami badawczymi.
Odbiorcy
Planujemy, że z usług oferowanych w obydwu projektach skorzysta ponad 1000 pracowników naukowych uczelni wyższych, jednostek badawczo- rozwojowych, centrów transferu technologii, głównie z województwa dolnośląskiego, lubuskiego i opolskiego.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do skorzystania z niepowtarzalnej okazji rozwinięcia kluczowych umiejętności, charakterystycznych dla czasu Uniwersytetu 3 Generacji.
Więcej informacji znaleźć można na stronach internetowych: www.bitt.com.pl oraz www.wctt.pl w zakładce „Realizowane projekty”. Osoba do kontaktu: Ilona Sałagacka (i.salagacka@wctt.pl , tel.: 71-3203912).
Jacek Firlej, Sebastian Madej
Politechnika Wrocławska, Wrocławskie Centrum Transferu Technologii
KOMENTARZE