Twój komputer osobisty narzędziem międzynarodowych badań
29.06.2007
Projekt BOINC polega na wykorzystaniu wolnej mocy obliczeniowej komputerów osobistych ochotników z całego świata do obliczeń związanych z projektami badawczymi, w tym związanymi z biologią i biotechnologią.

BOINC to skrót od Berkeley Open Infrastructure for Network Computing, czyli Otwarta Infrastruktura Przetwarzania Rozproszonego Berkeley. Jest to inicjatywa zapoczątkowana przez Uniwersytet w Berkeley w Kalifornii, której ideą jest wykorzystanie wolnej mocy obliczeniowej komputerów osobistych wolontariuszy z całego świata do funkcjonujących w ramach projektu profilowanych tematycznie obliczeń rozproszonych.

Wśród projektów, do których można się zgłosić znajdują się między innymi „Rosetta@home” służący do przewidzenia kształtu w jaki białko składa się w naturze, „Predictor@home” przewidujący trójwymiarową strukturę białka na podstawie jego sekwencji, „Malariacontrol.net” za pomocą którego można się przyczynić do badań nad Plasmodium falciparum malaria, czy też „SIMAP” analizujący podobieństwa pomiędzy różnymi białkami. Ponadto wybrać można projekty z zakresu astronomii, fizyki, matematyki, nauk o ziemi, a nawet gier strategicznych.

Aby wziąć udział w tym ogólnoświatowym przedsięwzięciu wystarczy wejść na stronę BOINC (link), wybrać jeden z realizowanych obecnie projektów i pobrać oprogramowanie BOINC. Program ten pozwala dowolnie kontrolować kiedy i na jak długo użytkownik chce udostępnić parametry swojego komputera. Twórcy BOINC zapewniają również o całkowitym bezpieczeństwie stworzonej przez nich aplikacji.

W jednym z wymienionych projektów w ramach BOINC aktywnie uczestniczą członkowie Koła Naukowego Biotechnologów „KNBiotech” ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Jako „komputerowi wolontariusze” przyczyniają się oni w ten sposób do usprawnienia badań naukowych w czołowych laboratoriach na świecie.