Terapeutyczne klonowanie ludzi o krok bliższe rzeczywistości
02.07.2007
Możliwość klonowania ludzi w celach terapeutycznych posunęła się o krok do przodu. Naukowcom z Beaverton (Oregon, USA) po raz pierwszy udało się otrzymać komórki macierzyste z klonowanych embrionów małpy. Skoro udało się tego dokonać na małpach istnieje duże prawdopodobieństo, że te manipulacje są również możliwe w przypadku organizmu ludzkiego. Grupa z Oregonu usunęła chromosomy z 278 komórek jajowych należących do małp rezusów i zastąpiła je jądrem z komórek skóry męskich przedstawicieli tego gatunku. Udało się wyprowadzić dwie linie komórek macierzystych z 21 embrionów, które rozwinęły się w blastocystę. Przełom ten został ogłoszony w trakcie Zjazdu Międzynarodowego Towarzystwa Badań nad Komórkami Macierzystymi w Cairns (Australia). Wcześniejsze próby klonowania małp odbywały sie z wykorzystaniem światła ultrafioletowego podczas usuwania chromosomów z komórek jajowych. Natomiast naukowcy z Oregonu są zdania, że ta technika prowadzi do uszkodzeń w otrzymywanych embrionach i dlatego wizualizacji wnętrza komórek jajowych dokonują poprzez zastosowanie światła spolaryzowanego. Co prawda pionierom z Oregonu pozostało udowodnić jeszcze, że ich komórki posiadają pełną charakterystykę embrionalnych komórek macierzystych, ale inni naukowcy planują juz wykorzystanie tej samej metody w przypadku komórek ludzkich. Powróciła zatem nadzieja na mozliwość wykorzystania klonowania komórek ludzkich do celów leczniczych.

www.newscientist.com