Tajemnica długiego cyklu życia komórek nowotworowych
25.10.2007
Zespół szwajcarskich i włoskich badaczy ustalił, dlaczego komórki nowotworowe mogą się dzielić bez końca. Badanie rzuca nowe światło na strukturę naszych chromosomów i poziom naszej wiedzy na temat sposobu podziału komórek. Nasz materiał genetyczny, DNA, występuje w chromosomach, na końcach których znajdują się struktury noszące nazwę telomerów. Te strefy powtarzających się łańcuchów DNA często porównuje się do plastikowych końcówek sznurowadeł do butów, ponieważ uniemożliwiają one "wystrzępienie się" chromosomów podczas podziału komórek. Jednakże za każdym razem, gdy komórka ulega podziałowi, telomery stają się nieco krótsze. Kiedy stają się zbyt krótkie, uruchamiają system alarmowy, który wstrzymuje dalszy podział komórki. Niekiedy jednak system ten przestaje działać, pozostawiając komórki z uszkodzonymi chromosomami lub linie komórek, które stają się "nieśmiertelne"; obie te sytuacje prowadzą do takich chorób jak nowotwory. Sądzi się, że w około 90 % komórek nowotworowych funkcjonuje mechanizm utrzymywania telomerów w dobrym stanie. Badacze uzyskali teraz więcej informacji o funkcji telomerów. Od dawna wiadomo, że dwuniciowy DNA w naszych chromosomach ulega transkrypcji do jednoniciowego RNA (kwas rybonukleinowy), który jest wykorzystywany przez komórkę do wykonywania takich zadań, jak tworzenie białek. Naukowcy sądzili, że telomery są "wyciszone" i że ich DNA nigdy nie ulega transkrypcji do RNA. W najnowszym badaniu naukowcy odkryli, że w rzeczywistości DNA telomerów ulega transkrypcji do RNA i że na ten RNA oddziałuje ten sam enzym, który odpowiada za utrzymanie telomerów w komórkach embrionalnych i niektórych komórkach macierzystych w stanie umożliwiającym ich nieprzerwany podział. Badacze uważają, że ich odkrycia mogą doprowadzić do opracowania nowych leków na choroby spowodowane wadliwym działaniem telomerów.

INFARMA / http://cordis.europa.eu/fetch?CALLER=PL_NEWS&ACTION=D&DOC=23&CAT=NEWS&QUER Y=1192181908888&RCN=28469