Superorganizm w trosce o zdrowie
09.10.2007
Mikroflora jelita wpływa na stan odżywienia i zdrowia jej gospodarza, zgodnie z badaniami opublikowanymi w Molecular Systems Biology. Naukowcy wierzą, iż utrzymanie równowagi flory jelitowej może być niezbędne, by zapobiegać niektórym chorobom metabolicznym ludzi. jelito ssaków posiada niezwykły zespół drobnoustrojów. ta społeczność mikroorganizmów posiada 100 krotnie więcej genów niż ludzki genom, dlatego tez coraz częściej stosuje się względem niej określenie "superorganizm". Ostatnio ekologia jelitowego ekosystemu bakteryjnego została powiązana z jej rolą w cukrzycy i otyłości. Jeremy Nicholson i wsp. uzyli metod profilowania metabolicznego by monitorować zmiany w skaldzie kwasów żółciowych i metabolizmie tłuszczy u myszy, których autochtoniczne drobnoustroje jelita, zostały zastąpione materiałem pochodzących od ludzi. Myszy wykazywały zaburzenia w składzie kwasów żółciowych i ilościach krążących lipoprotein. Wykazywały występowanie pre-patologicznych zmian takich jak akumulacja tłuszczu w wątrobie. badanie nad wystąpieniem korelacji między składem kwasów żółciowych oraz charakterystyka gatunków drobnoustrojów w jelicie pokazały, że flora ludzkiego przewodu pokarmowego rozwijała jedynie słabą sieć powiązań i interakcji w jelicie myszy. Odkrycia te wskazują, że flora bakteryjna moduluje absorpcję, przechowywanie i wydatkowanie energii pochodzącej z żywności, jak i demonstruje, iż niedostosowana społeczności bakteryjna jelita może powodować stany chorobowe poprzez "przełączanie" działania przewodu pokarmowego i wątroby na rozregulowaną i potencjalnie patologiczną drogę

Molecular Systems Biology