Stare - nowe szalki Petriego w hodowlach komórek
21.09.2007
Grupa inżynierów z Brown University opracowała nową metodę umożliwiającą trójwymiarowy wzrost komórek na szalkach Petriego. Chociaż funkcjonują one w laboratoriach już od wielu lat, to jednak do tej pory nie stwarzały identycznych warunków dla hodowli komórek, które mogły się jedynie namnażać, a nie formować tkanki tak jak dzieje się to w organizmie.
Nowe szalki Petriego są wytwarzane z bazowanego na wodzie żelu agarozowego, którego cechą charakterystyczną jest porowatość, pozwalająca na swobodną cyrkulację pożywki i produktów przemiany materii. Ponadto, komórki nie przyklejają się do płytki, co także sprzyja zastosowaniu tego żelu.
Płytka na swoim dnie posiada kilkaset maleńkich otworów, do których trafiają komórki i sedymentują tworząc małe skupisko. Bliskie sąsiedztwo otworów wypełnionych małymi grupami komórek, umożliwia ich dalsze gromadzenie się i wytwarzanie połączeń, co nie było możliwe w hodowlach z zastosowaniem tradycyjnych płytek Petriego. Na tej drodze naukowcy uzyskali między innymi ludzkie fibroblasty, w procesie trwającym krócej niż 24 godziny.
Mikrotkanki uzyskane z wykorzystaniem agarozowych płytek Petriego mogą mieć kilka potencjalnych zastosowań takich jak: testowanie nowych leków czy też przeszczepy np. komórek trzustki u cukrzyków. Innym i równie ważnym aspektem wprowadzenia nowej techniki, jest szybki i niski koszt produkcji komórek.

www.eurekalert.org