Składniki nasienia wzmagają transmisję wirusa HIV
14.12.2007
Włókna zawarte w nasieniu mogą być ważniejsze dla transmisji zakażenia HIV niż inokulum wirusowe

Składnik odnajdowany w nasieniu może wzmagać transmisję wirusa HIV nawet 100 000 krotnie. Wyniki te, jeśli zostaną zweryfikowane w badaniach klinicznych, mogą zidentyfikować nową drogę zabezpieczenia przez infekcją wirusem HIV. "Uważam to za wspaniałe odkrycie" mówi Christopher Plicher, badacz HIV z Uniwersytetu kalifornijskiego w San Francisco, który jest jednym z współodkrywców nowego zjawiska. "Daje ono odpowiedź na wiele fundamentalnych pytań związanych z transmisją tego zakażenia".

Do ponad 80% zakażeń wirusem dochodzi poprzez stosunek seksualny, przede wszystkim poprzez kontakt z nasieniem HIV-pozytywnych mężczyzn. Pilcher mówi, że naukowcy badali rolę nasienia w transmisji HIV, jednakże koncentrowali się głównie na jakości i ilości wirusa w tym płynie fizjologicznym. Natomiast naukowcy z grupy Pilcher'a podeszli do problemu z innej strony.

Czy pomagamy infekcji?

Włókna są ostatnia z listy produktów organizmu ludzkiego pozycją wpływającą na infekcję HIV. Wcześniej Frank Kirchhoff i wsp. z uniwersytetu Ulm w Niemczech donieśli o wyizolowaniu naturalnie występującego peptydu w krwi człowieka, który hamuje wnikanie wirusa do komórek.
teraz, Kirchhoff i wsp. wyznaczyli sobie podobny cel, ale pod lupę wzięli nie krew, lecz nasienie. Zebrali peptydy i małe białka uzyskane z nasienia i zbadali związki w hodowlach komórkowych sprawdzając, jak wpływają na infekcyjność wirusa HIV. Odkryli, że fragmenty białka nazywanego "kwaśną fosfatazą prostaty" silnie wzmagają infekcyjność patogenu. peptydy była aktywne przede wszystkim zebrane razem i tworzące włókna zwane fibryllami amyloidowymi. W zależności od testu laboratoryjnego użytego do badania, włókna wzmagały transmisję wirusa od 30 do 400 000 razy. Wyniki zostały opublikowane w tym tygodniu w Cell. naukowcy zbadali także włókna u szczurów zmienionych genetycznie tak, by być wrażliwymi na infekcję wirusem HIV. Szczury, którym wstrzyknięto tak włókna jak i wirusa posiadały pięciokrotnie więcej wirusa HIV we krwi niż te, którym wstrzyknięto wirusa "bez dodatków".

Włókna nasienia

Wiele ludzkich białek może tworzyć włókna amyloidowe, a włókna te sa związane z kilkoma chorobami, w tym chorobą Alzheimera, parkinsonizmem oraz cukrzycą. jednakże żadne z nich nie ma udowodnionych właściwości sprzyjających infekcji wirusowej, mówi Per Westermark, który badał fibrylle na szwedzkim uniwersytecie w Uppsali.

Włókna nasienia fizycznie wychwytują wirus HIV i pomagają mu w interakcji z komórkami w hodowlach. To sugeruje, że leki, które zapobiegały by temu wiązaniu mogą opóźnić i spowolnić rozprzestrzenianie się wirusa, uważa Westermark.

Robin Shattock, badacz HIV z Uniwersytetu St. George w Londynie, uważa, że wyniki są obiecujące, ale przestrzega przed wyciąganiem z nich zbyt pochopnych wniosków bez uprzednich prób klinicznych. badacze przeprowadzili wiele eksperymentów, ale w warunkach in vitro i z oczyszczonym białkiem, co może nie odzwierciedlać sytuacji zachodzącej naturalnie.

"Ostatecznie eksperymenty nie zostały jeszcze wykonane" mówi Shattock. podnosi on także kwestię sprawdzenia włókien u naczlenych poprzez ekspozycję powierzchni błon śluzowych na HIV w obecności lub bez nasienia. Plihter ocenia, iż próby kliniczne moga pomóc w ocenie związku poza zawartością włókien nasiennych a transmisją HIV w ciągu najbliższych kilku lat

Münch, J. et al. Cell 131, 1059-1071 (2007).