Sieci genów a problemy z otyłością
18.03.2008
Naukowcy wykorzystując nowę technikę zidentyfikowali u myszy i człowieka sieć genów związanych z otyłością. Nowe podejście do badań jest bardziej gruntowne, niż tradycyjne metody opierające się na poszukiwaniu pojedynczych genów związanych z daną chorobą. W ciągu ostatniego roku nastąpił gwałtowny wzrost badań na temat otyłości. Wszelkie odkrycia okazały się użyteczne do wykazania różnic pomiędzy rozmaitymi schorzeniami począwszy od chrób serca po cukrzyce. Tradycyjna metodyka badań opiera się na identyfikacji genu powiązanego z daną chorobą poprzez zlokalizowanie różnic wśród ludzi chorych i identyfikację części chromosomu związanej ze schorzeniem. Kolejnym etapem jest odszukanie genu na chromosomie, nie wiedząc jaką konkretną rolę on odgrywa i dlaczego jest związany z niekorzystym wpływem na organizm. Z kolei nowa metoda opiera się na obserwacji zmian w ekspresji już znanych genów, a tym samym tworzy sieć genów powiązanych z chorobą. Aby wykorzystać tę technikę, naukowcy z filii Merckâ��a- Rosetta Inpharmatics z Seatle podjęli współpracę z deCODE, aby pobrać próbki krwi i tłuszczu od setek Islandczyków. DeCODE przeanalizował ekpresję 23 700 znanych genów w każdej próbce i skorelował wyniki z indeksem BMI każdego badanego osobnika. Po sprawdzeniu dodatkowo czynników związanych z otyłością, takich jak wiek czy płeć, naukowcy znaleźli 2000 genów, których ekspresja jest zmienna w komórkach krwi pochodzących od ludzi otyłych. Takich genów wystąpiło ponad 17 000 w komórkach tkanki tłuszczowej. Naukowcy analizując zebrane dane, odkryli także różne układy ekspresji genów, które pozwolą im pogrupować regulowane razem geny w sieci. Następnie badacze szukali dodatkowych zmian w sekwencji DNA, które byłyby związane z niektórymi zmianami w ekspresji. Takie podejście jest podobne do tradycyjnych badań genetycznych, ale już na początku poszukujący posiadają informacje na temat zmian ekspresji genu, co daje naukowcom wskazówkę, jaką rolę zmiany te ogrywają w otyłości. Ujęcie analiz w ten sposób zaoowocowało odnalezieniem tysięcy różnic DNA, większość z nich zlokalizowana została w pobliżu genu, którego ekspresja była zmieniona. Wyniki potwierdzają hipotezę, że nadwaga może być dziedziczona: 70% genów zidentyfikowanych w komórkach tłuszczowych, których ekspresja była inna było dziedziczonych. Potwierdza to również ważność układu immunologicznego w zaburzeniach metabolizmu: podobne badania na myszach wykazały, że grupa genów powiązanych z otyłością jest również zaangażowana w stany zapalne. Idea tworzenia sieci genów zwiększa szanse odnajdywania genów odpowiedzialnych za nasz fenotyp. Technika ta jest już wykorzystywana przez firmę Merck a kilka innych laboratoriów jest gotowa również ją stosować jako, że metoda jest znacznie efektywniejsza w zakresie tej tematyki.

Heidi Ledford "Gene hunters uncover networks behind disease"