Sekwencja wirusa HIV znaleziona w próbie z 1960 roku przesuwa datę pojawienia się wspólnego przodka ludzkich wirusów HIV
06.10.2008
Sekwencje wirusa HIV-1 znajdowane w próbach, których wiek poprzedza zidentyfikowanie AIDS są kluczowym elementem w badaniach nad ewolucją tego wirusa u człowieka. Najstarszą znaną sekwencją jest ta pochodząca z 1959 roku (znana pod nazwą ZR59 ) i wskazuje ona na najstarszy znany przypadek zakażenia HIV. Do tej pory ZR59 była jedyną znaną sekwencją przed 1976 rokiem; na łamach Nature naukowcy prezentują charakterystykę sekwencji wirusa pozyskanej z parafinowanej próby węzła chłonnego pochodzącej z biopsji przeprowadzonej w 1960 roku. Próba pochodzi od dorosłej kobiety z Léopoldville w Kongo (teraz Kinshasa, Demokratyczna Republika Konga). Nowo odkryta sekwencja występuje pod nazwą DRC60 i została wykorzystana do analiz filogenetycznych w badaniach genetycznych wczesnych wirusów grupy M, z okresu przed identyfikacją AIDS. Analiza zegara molekularnego z wykorzystaniem sekwencji ZR59 oraz DRC60 wskazuje na istnienie wspólnego przodka wirusów grupy M blisko początku XX wieku. Dystans genetyczny sekwencji DRC60 i ZR59 wskazuje na różnicowanie wirusów HIV w zachodnio-środkowej Arfyce na długo przed rozpoznaniem pandemii AIDS.

Źródło: Michael Worobey, Marlea Gemmel, Dirk E. Teuwen, Tamara Haselkorn, Kevin Kunstman, Michael Bunce, Jean-Jacques Muyembe, Jean-Marie M. Kabongo, Raphaël M.