Rozszyfrowano koci genom
05.11.2007
Czteroletni kot rasy abisyńskiej o imieniu Cynamon, hodowany w University of Missouri-Columbia w Stanach Zjednoczonych, został pierwszym przedstawicielem swojego gatunku, którego poddano analizie genomu. Wiadomo już, że podobnie jak inne ssaki, ma on ponad 20 tysięcy genów zbudowanych z blisko 3 miliardów par zasad. Do tej pory odczytano genom między innymi człowieka, psa, szympansa, krowy, myszy i szczura. Badania te prowadzi National Cancer Institute w Stanach Zjednoczonych.

W projekcie poznania kociego genomu wykorzystano metodę „shotgun”. Polega ona na podzieleniu całego materiału genetycznego na niewielkie przypadkowe cząstki. Otrzymane fragmenty rozdziela się według kryterium ich wielkości, a następnie namnaża się i sekwencjonuje. Uzyskane wyniki poddawane są operacjom komputerowym, polegającym na wykryciu i ustaleniu, które fragmenty chociaż na pewnym odcinku nachodzą na siebie. W ten sposób można ustalić w jakiej kolejności te krótkie fragmenty były połączone pierwotnie w nici DNA, a to z kolei daje sekwencję całego genomu. Przy wykorzystaniu tej metody poznano do tej pory około 60% genomu Cynamona. Zakończenie badań planowane jest na przyszły rok. Wtedy też będzie można przeprowadzić bardziej wnikliwe porównanie materiału genetycznego kota do DNA innych gatunków.

Koty chorują na szereg dziedzicznych przypadłości występujących również u ludzi. Dlatego właśnie odczytanie kociego genomu może być szczególnie wartościowe. Już teraz mówi się wykorzystaniu tych wyników w badaniach nad FIV – kocią odmianą HIV, a także przy wyjaśnianiu genetycznych podstaw dziedzicznej ślepoty i innych zaburzeń wzroku. Analiza sekwencji genomu kotów może również przyczynić się do poznania zagadnień związanych z ewolucją i udomowieniem tego gatunku.

Genome Research