Rozdział DNA w skali przemysłowej
05.10.2007
Grupa naukowców z Kyushu University w Japonii opracowała nową metodę ekstrakcji kwasów nukleinowych, wykorzystującą zmodyfikowane cząsteczki DNA do wiązania specyficznych odcinków kwasu dezoksyrybonukleinowego.
Pojedyncza nić DNA łączy się z drugą nicią na zasadzie komplementarności w procesie hybrydyzacji. To właśnie ta właściwość kwasów nukleinowych została wykorzystana przez Tatsuo Maruyama i jego współpracowników w nowej technice. Aby odnaleźć i oddzielić specyficzne odcinki DNA, zaprojektowano sondę, którą następnie połączono z hydrofobowym ogonem cząsteczki, nazwanej z tego powodu - DNA-surfaktantem.
Japońscy naukowcy zauważyli, że cząsteczki DNA hybrydyzujące z DNA-surfaktantem, stają się częścią hydrofilowego rdzenia odwróconej miceli w fazie olejowej roztworu. Stąd odcinki DNA, które nie są komplementarne do zaprojektowanej sondy zostają oddzielone od tych poszukiwanych. Podobnie dzieje się także z innymi cząsteczkami o hydrofilowych właściwościach, które mogłyby zanieczyszczać mieszaninę DNA.
Według naukowców metoda jest prosta do wykonania i może być zastosowana na skalę przemysłową, pozwalając jednocześnie na obniżenie kosztów związanych z otrzymaniem wysoce specyficznych fragmentów DNA.

Chemical Science