RNA w telomerach
08.10.2007
Nowe odkrycie związane z telomerami może pomóc w wyjaśnieniu nieśmiertelności komórek nowotworowych. Naukowcy dokonali wielkiego odkrycia. Okazało się, że telomery, powtórzone kompleksy DNA-białka znajdujące się na końcu chromosomów i progresywnie skracające swoją długość z każdym podziałem komórki, zawierają również RNA. Odkrycie to może pomóc w pełni zrozmieć mechanizm funkcjonwania telomerów i stworzyć nowe możliwości na skuteczne zatrzymanie odnawiania się telomerów w komórkach nowotworowych. W każdej komórce informacja genetyczna jest zapisana w chromosomach. Na ich końcach znajdują się telomery, które zabezpieczają chromosomy przed zbędną despiralizacją. Telomery fynkcjonują dodatkowo jako zegary komórkowe, ponieważ z każdym podziałem komórki wiąże się skrócenie długości telomeru. W komórkach po określonej liczbie podziałów, telomery włączają system alarmowy uniemożliwiający dalsze podziały. Jeżeli zegar nie funkcjonuje poprawnie dochodzi do uszkodzenia chromosomów bądź unieśmiertelnienia komórki, która może dzielić się nieskończoną ilość razy prowadząc do powstania choroby nowotworowej. Z tego właśnie powodu zrozumienie jak telomery funkcjonują i jak można nimi potencjalnie manipulować jest szalenie istotne. Do tej pory uznawano, że telomery są transkrypcyjnie nieaktywne. Natomiast opisywane badania wywróciły tą teorię "do góry nogami": nie dość, że odkryto telomerowy RNA to jeszcze pokazano, że to RNA jest transkrybowane z telomerowego DNA. Dlaczego jest to aż tak ważne? Otóż w komórkach embrionalnych i niektórych macierzystych, enzym telomeraza odbudowuje telomery tak, żeby komórka mogła się dalej dzielić. W komórkach nowotworowych telomeraza odbudowuje telomery znacznie dłużej w porównaniu z komórką o normalnej długości życia, prowadząc do powstania nowotworu. Określono, że telomeraza utrzymuje swoją aktywność w 90% przypadków nowotworów człowieka.Mechanizm umożliwiający jej długie przetrwanie nie jest do końca jasny. Naukowcy odkryli, że RNA w telomerze jest regulowane przez białko telomerazy. Jest jeszcze za wcześnie by dać jednoznaczną odpowiedź na pytanie czy to odkrycie doprowadzi do stworzenia skutecznych terapii przeciwnowotworowych, aczkolwiek na pewno skieruje uwagę na nowy cel w telomerach komórek nowotworowych, którego zaatakowanie doprowadziłoby do zahamowania ich podziałów.

www.biocompare.com