Przemysł biotechnologiczny - nowy program polityki dla Europy
20.12.2006
Przedstawiciele europejskiego przemysłu biotechnologicznego opublikowali nowy program polityki w zakresie biotechnologii przemysłowej dla Europy.
Dokument określa szereg konkretnych propozycji, dzięki którym sektor biotechnologii przemysłowej mógłby stać się w przyszłości podstawą biogospodarki opartej na wiedzy w UE.

Raport został opracowany przez EuropaBio, europejskie stowarzyszenie przemysłu biotechnologicznego, oraz zatwierdzony przez ESAB, sekcję Europejskiej Federacji Biotechnologii zajmującą się biokatalizą stosowaną.

Biotechnologia przemysłowa, znana również jako "biotechnologia biała", jest związana z wykorzystywaniem enzymów, mikroorganizmów i roślin do wytwarzania produktów w różnych sektorach przemysłu, takich jak substancje chemiczne, środki farmaceutyczne, żywność i pasze, papier i celuloza, tekstylia, energia, materiały i polimery. EuropaBio określa biogospodarkę opartą na wiedzy jako koncepcję, w ramach której "nowe, czyste, efektywne energetycznie procesy i innowacyjne bioprodukty stworzą trwałą podstawę dla przemysłu, aby zapewnić przyszły dobrobyt Europy".

Europa dysponuje silną bazą akademicką w dziedzinie nauk biologicznych i posiada kilka z czołowych firm produkujących enzymy oraz największy na świecie przemysł chemiczny. Jednak autorzy raportu zaznaczają, że należy zrobić więcej, jeżeli przemysł ma zrealizować swój potencjał.

Według autorów raportu istnieje ogromna potrzeba zharmonizowania różnych obszarów polityki dotyczącej biotechnologii, takich jak badania, zmiany klimatyczne, zrównoważony rozwój oraz reforma wspólnej polityki rolnej. Aby zapewnić realizację tego zadania, w raporcie zaleca się powołanie przez Komisję Europejską koordynatora ds. biogospodarki opartej na wiedzy, który będzie czuwał nad synchronizacją prac w różnych departamentach Komisji, oraz stworzenie grupy zadaniowej ds. biogospodarki opartej na wiedzy, koordynującej działania w różnych państwach członkowskich UE.

Autorzy raportu wzywają również do zapewnienia większego wsparcia dla innowacji w sektorach botaniki i biotechnologii przemysłowej. "Oznacza to w szczególności zapewnienie, aby różne odpowiednie strategiczne programy badawcze platform technologicznych związanych z biogospodarką opartą na wiedzy (zwłaszcza "zrównoważonej chemii", "roślin przyszłości" oraz "leśnictwa i biopaliw") były dobrze zaplanowane, sfinansowane i wdrożone w ramach 7. PR i na poziomie państw członkowskich", czytamy w raporcie.

Autorzy dokumentu wzywają do propagowania produkcji i stosowania bioproduktów i bioprocesów, na przykład poprzez wykorzystywanie reguł zamówień publicznych lub promujących etykiet informacyjnych.

W dokumencie zaznaczono ponadto, że wszystkie środki mające na celu ożywienie przemysłu będą skuteczniejsze, jeżeli będą im towarzyszyły programy komunikacyjne zwiększające świadomość na temat potencjału biotechnologii przemysłowej.

W opinii autorów raportu duża część innowacji w tym rozwijającym się sektorze najprawdopodobniej będzie pochodzić z małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), które potrzebują wsparcia zwłaszcza w dwóch dziedzinach: ochrony własności intelektualnej i finansowania.

Więcej informacji: www.europabio.org