Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Przełożyć aktywa intelektualne na realny zysk
25.10.2007
Przewidywany czas na wdrożenia wiedzy aplikacyjnej do gospodarki szacowany jest przez ekspertów na 20 - 25 lat. Takie dane można otrzyma analizując wyniki rozwoju tej gałęzi przemysłu w krajach takich jak USA albo Wielka Brytania.
Podobne doświadczenia, jak można było usłyszeć na konferencji "Transfer wiedzy - transfer doświadczeń" organizowanej przez MNiSW oraz Ambasadę Brytyjską i PARP w Warszawie. Specjalista i dyrektor na Kraje nadbałtyckie Toby Moore ze spółki Iprimatur dokładnie przedstawił proces, któremu musi podlega własność intelektualna tak by w końcu przełożyła się na zyski, czerpane właśnie z wiedzy.

"Gdzie Polska będzie za 25 lat? Dokładnie tam, gdzie chcielibyśmy sami żeby była, to zależne tylko od nas. Wymaga to działania i edukacji samych naukowców. Nie każdy wszakże naukowiec będzie przedsiębiorcą, ale na pewno może zrozumie na czym przedsiębiorczość polega i będzie wiedział jak wykorzysta tę wiedzę w praktyce" -mówił ekspert.
IPRIMATUR capital jest międzynarodową spółką inwestycyjną, która pokazuje i prowadzi proces przekładania wiedzy akademickiej na realne zyski na całym świecie. Jak wspominał Moore "Najpierw należy określić w jaki sposób Uniwersytety mogą zarobi na wiedzy - czy będą to umowy na badania, usługi konsultingowe, licencje i spółki spin-out (oparte na wiedzy). mając bazę aktywów intelektualnych należy określić cechy usług, władze uczelni muszą mieć przekonanie o potrzebie takich komercjalizacji, muszą zoastać podpisane odpowiednie dokumenty, które określą co będzie stanowiło aktywa intelektualne. Należy też powołać odpowiednie jednostki odpowiedzialne za proces marketingowy i za poszukiwanie potencjalnego popytu na produkt, a tak utworzona siec uniwersytecka może skutecznie przetwarzać wyniki badań w wyniki finansowe"
Z wypowiedzi eksperta zaproszonego przez organizatorów konferencji można wyciągnąć niewątpliwie wiele wniosków, zwłaszcza, ze Polska wiedza ma ogromny potencjał, który może przełoży się na aplikacje i czysty zysk z odkryć naukowych. bardzo ważne i zasadnicze jednak dla tych przemian jest stworzenia sektora "aktywnego marketingu", który pozwoli na znalezienie miejsca na rynku, którego problem rozwiązany będzie mógł być przez skomercjalizowane pomysły pochodzące ze środowiska akademickiego.  "Jednym z podstawowych warunków sukcesu takich przedsięwzięć jest zorganizowany system przychodów i regularny ich wzrost" - powiedział Moore

KOMENTARZE
Newsletter