Propozycje strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych na rzecz rozwoju biotechnologii medycznej w Polsc
14.12.2007
W dniu 12 grudnia 2007 roku odbyło się posiedzenie interdyscyplinarnego Zespołu ds. Rozwoju Biogospodarki działającego przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Spotkanie odbyło się w siedzibie Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie.

Gospodarzem spotkania był prof. Jacek Kuźnicki, dyrektor Instytutu. W spotkaniu uczestniczyła ta grupa członków Zespołu, która specjalizuje się w biotechnologii medycznej: dr P. Borowicz (IBA-Bioton), prof. A. Dubin (Uniwersytet Jagielloński, przewodniczący Zespołu), prof. J.W. Kur (Politechnika Gdańska), dr W. Kuźmierkiewicz (Polpharma),  prof. A. Paszewski (IBB, PAN),  prof. T. Pietrucha (Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Bio-Tech Consulting), dr hab. R. Sławeta (MNiSW, sekretarz Zespołu), mgr M. Wieczorek (Celon Pharma), prof. M. Witt (MIBMiK). Zaproszonym na posiedzenie gościem Zespołu był prof. Maciej Żylicz (MIBMiK, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej).

Celem posiedzenia Zespołu było opracowanie propozycji strategicznych, priorytetowych programów rozwoju biotechnologii medycznej w Polsce, mających przełożenie także na efekt gospodarczy.

Propozycja planu działań ukierunkowanych na rozwój biotechnologii medycznej

1. Strategiczne pogramy  badań naukowych i prac rozwojowych:

1.1. Biofarmaceutyki, a w szczególności:

1.1.1. Białka rekombinowane, w tym biogeneryki,

1.1.2 .Leki oparte na kwasach nukleinowych,

1.2. Diagnostyka molekularna.

2.  Działania  systemowe (usprawniające):

2.1. Regulacje prawne dotyczące badań genetycznych, w tym:

2.1.1. Wdrożenie zasad i procedur, zaproponowanych przez OECD (2007), dotyczących zapewnienia jakości molekularnych badań genetycznych oraz produktów otrzymywanych w procesach inżynierii komórkowej i tkankowej;

2.1.2.  Uporządkowanie i zharmonizowanie usług genetycznych;

2.1.3. Stworzenie krajowego laboratorium referencyjnego;

2.1.4. Włączenie się Polski do działań zawartych w Europejskiej strategii rozwoju na rzecz  nauk o życiu i biotechnologii;

2.1.5. Ratyfikowanie konwencji europejskich dotyczących badan genetycznych

2.1.6. Opracowanie i wdrożenie szczegółowych przepisów prawnych związanych z   organizacją biobanków oraz ustalenie ram  etycznych ich działania.

Proponowane działania  powinny m.in. :

* wzmocnić współpracę międzynarodową i transgraniczną przepływu próbek do celów klinicznych;
    * zagwarantować wysoki poziom ochrony pacjentów oraz zwiększyć zaufanie publiczne do nadzoru nad molekularnymi badaniami genetycznymi.

2.2. Podjęcie  działań legislacyjno-administracyjnych, w tym:

2.2.1. Służących zmniejszaniu obciążeń  podatkowych podmiotów prowadzących prace badawcze i rozwojowe oraz  wdrożeniowe;

2.2.2.  Przyjęcie  w całym sektorze nauki i techniki jednolitego, promocyjnego systemu ochrony własności intelektualnej;

2.2.3.  Ustalenie zasad tworzenia i działalności spółek spin-off;

2.2.4. Stworzenie czytelnych mechanizmów i zasad transferowania własności intelektualnej do tworzonych przez naukowców-wynalazców firm innowacyjnych;

2.2.5. Stworzenie mechanizmów zachęty dla zespołów naukowych do zakładania innowacyjnych firm typu start-up a dla instytucji naukowych dla tworzenia przy nich inkubatorów technologicznych, w których firmy te mogłyby funkcjonować w przyjaznym dla siebie otoczeniu;

2.2.6. Uruchomienie stałego program monitorowania i ewaluacji projektów w zakresie przyznawanych środków finansowych, w tym wprowadzenie audytu etapowego i końcowego wykonywanych prac badawczych i rozwojowych oraz  wykorzystania i szerokiego udostępnienia zakupionej specjalistycznej aparatury naukowo-badawczej.

Propozycje te zostaną przekazane do akceptacji w MNiSW oraz do prezesa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Biotechnologia medyczna
to (według OECD) dziedzina związana ze zdrowiem, obejmująca manipulację na komórkach, tkankach, organach lub całych organizmach,  (rozród wspomagany); badanie funkcjonowania DNA, białek i enzymów i ich wpływu na rozwijanie się chorób i utrzymanie dobrego stanu zdrowia (diagnostyka molekularna) i interwencje terapeutyczne (farmakogenomika, terapia genowa); biomateriały (związane z implantami, urządzeniami, czujnikami medycznymi); etyka (związana z biotechnologią medyczną).

Biofarmaceutyk – lek innowacyjny otrzymany z żywych organizmów poprzez użycie technik biotechnologicznych

Biogeneryk – lek odtworzony posiadający cechy odpowiedniego biofarmaceutyku

Life science and biotechnology. A strategy for Europe, Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego oraz Europejskiego Komitetu Ekonomicznego-Społecznego (COM(2002)27

spin-off – inaczej: podmioty wydzielone – wydzielenie ze struktury danego przedsiębiorstwa komórek organizacyjnych i tworzenia na ich bazie intelektualnych zasobów innych przedsiębiorstw powiązanych z jednostką macierzystą.

start-up  - uruchomienie działalności gospodarczej charakteryzującej się podwyższonym wskaźnikiem ryzyka inwestycyjnego, co wiąże się z napotkaniem barier związanych z uzyskaniem finansowania