Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
Ponad 90% firm z branży LifeScience przewiduje, że GenAI wpłynie na ich dalszy rozwój
Ponad 90% firm z branży LifeScience przewiduje, że GenAI wpłynie na ich dalszy rozwój

Wyniki raportu firmy doradczej Deloitte „Global Life Sciences Outlook. Driving Resiliency” wskazują, że w 2024 r. branża LifeScience będzie kontynuować działania zwiększające odporność na czynniki zewnętrzne oraz nawiązywać strategiczne partnerstwa technologiczne, aby przyspieszyć badania i rozwój. Większość przedsiębiorstw z tego sektora skupi się na wykorzystaniu potencjału generatywnej sztucznej inteligencji, wdrożeniu usprawnień w obsłudze i leczeniu pacjentów oraz dostosowaniu się do zmian regulacyjnych. W tym roku w skali globalnej wartość rynku farmaceutyków wyniesie 1,2 bln dol. 

 

Branża LifeScience (do której należy zaliczyć branżę biotechnologiczną, farmaceutyczną oraz ochrony zdrowia) pod wpływem nowoczesnych technologii przechodzi znaczące zmiany, co nie zmienia faktu, że personalizacja opieki zdrowotnej i dążenie do poprawy doświadczeń pacjentów niezmiennie pozostają jej priorytetami. Z drugiej strony sektor nadal napotyka liczne trudności. Rosnąca presja cenowa i regulacyjna, szczególnie w kontekście globalnej dostępności leków, stanowi dla niego istotne wyzwania. Dodatkowo, przez konieczność odnalezienia się w złożonym środowisku geopolitycznym i ekonomicznym, branża musi zachować elastyczne i innowacyjne podejście.

Wzrost wartości i liczby transakcji M&A

Przewidywania, że inflacja spadnie, a stopy procentowe się ustabilizują wpłynęły na wzrost liczby fuzji i przejęć w sektorze LifeScience. Już w ubiegłym roku aktywność w tym zakresie była wyższa niż się spodziewano. Udało się wtedy zrealizować 254 takich transakcji o łącznej wartości 209,8 mld dol. (dla porównania w 2022 r. było to 143,5 mld). Każde spośród 10 największych przejęć zamkniętych w ub. r. było warte ponad 4 mld dol. Obecnie następuje stopniowa poprawa płynności łańcucha dostaw, a wraz z nią liderzy branży segmentu farmaceutycznego, biotechnologicznego oraz technologii medycznych przewidują dalsze tendencje wzrostowe. W tym roku wartość rynku farmaceutyków wyniesie 1,2 bln dol. w skali globalnej. – Sektor LifeScience dynamicznie ewoluuje, a wiodące spółki farmaceutyczne intensyfikują działania akwizycyjne, aby zrównoważyć straty wynikające z wygasających patentów. Według szacunków do 2030 r. mogą one wynieść ponad 200 mld dol. Kluczowym trendem jest także zwiększone wykorzystanie sztucznej inteligencji w badaniach i rozwoju, co przyspiesza odkrywanie nowych leków i zwiększa przychody. Dodatkowo firmy dostosowują swoje strategie do wyzwań związanych z globalnym łańcuchem dostaw w celu zwiększenia odporności na przyszłe kryzysy – mówi Michał Bigoszewski, partner w Dziale Doradztwa Finansowego, Corporate Finance M&A w Deloitte.

Wsparcie ze strony sztucznej inteligencji

Specjaliści przewidują, że generatywna sztuczna inteligencja może być jedną z najbardziej przełomowych transformacji technologicznych ostatnich dekad. Już teraz ponad 90% respondentów z branży biotechnologicznej i medycznej, ankietowanych przez Deloitte, spodziewa się, że generatywna sztuczna inteligencja będzie miała wpływ na ich organizacje, szczególnie w przypadku działań R&D. W połączeniu z innymi narzędziami transformacji cyfrowej zwiększy ona ogólną efektywność i innowacyjność procesów. Usprawnienie działań będzie miało odzwierciedlenie w zyskach, a eksperci Deloitte oceniają, że przy wykorzystaniu narzędzi AI firmy biotechnologiczne z pierwszej dziesiątki, o średnich przychodach w wysokości 65-75 mld dol., mogą zwiększyć swoją wartość o 5-7 mld dol. w ciągu najbliższych pięciu lat. – Wykorzystanie potencjału tkwiącego w sztucznej inteligencji może przynieść znaczące korzyści dla firm z sektora LifeScience na każdym etapie łańcucha wartości – od badań i rozwoju, po efektywność sprzedaży. Innowacyjne narzędzia AI już teraz wspierają wiodące podmioty z branży LifeScience w obszarze finansów i księgowości czy optymalizacji zarządzania zapasami i prognozowania popytu. Kolejne rozwiązania mają szansę nie tylko obniżać koszty, ale również poprawiać doświadczenia pacjentów i pracowników ochrony zdrowia, przy czym w etycznym wdrażaniu tych technologii konieczne jest uwzględnienie ryzyk związanych z ich stosowaniem oraz ochrona bezpieczeństwa i prywatności danych – komentuje Andrzej Skasko, partner associate w Deloitte.

Pacjent na pierwszym miejscu

Poprawa doświadczeń pacjentów pozostaje kluczowym celem dla organizacji związanych z medycyną. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie jednym z aktualnych trendów w branży ochrony zdrowia jest zwiększenie sprawczości i udziału pacjenta w podejmowaniu decyzji dotyczących jego leczenia. Organizacje ochrony zdrowia powinny dążyć do unifikacji i połączenia systemów tak, aby pacjent niezależnie od placówki miał dostęp do historii swojej choroby. – Wprowadzenie wspólnej platformy wymiany informacji w organizacjach rozproszonych umożliwi ujednolicenie danych o pacjentach, co znacząco poprawi ich doświadczenia w procesie leczenia. Dzięki temu lekarze w różnych placówkach będą mieli szybki dostęp do pełnej historii medycznej pacjenta, co usprawni diagnostykę i terapię. Zmniejszy się również ryzyko błędów i skróci czas oczekiwania na diagnozę, a to przełoży się na wyższą jakość świadczonych usług – kończy Władysław Mizia, lider konsultingu dla rynku medycznego w Polsce w Deloitte.

Źródła

Fot. Deloitte

KOMENTARZE
news

<Marzec 2024>

pnwtśrczptsbnd
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Newsletter