Polscy naukowcy coraz bliżej skutecznego leku na COVID-19

Zespół polskich naukowców we współpracy z laboratoriami Rolfa Hilgenfelda (Lubeka) i Shauna Olsena (San Antonio) zidentyfikował cząsteczki o dużym potencjale terapeutycznym. Ich działanie może być jeszcze lepsze niż ebselenu – znanego leku przeciwzapalnego, który we wcześniejszych badaniach okazał się obiecującym inhibitorem obu proteaz SARS-CoV-2.

Jak wyjaśnia we wpisie na LinkedIn prof. Marcin Drąg z Politechniki Wrocławskiej: – Ebselen to znany lek przeciwzapalny, który we wcześniejszych badaniach okazał się obiecującym inhibitorem obu proteaz SARS-CoV-2, a wręcz najlepszy z ponad 10 tys. leków testowanych dla Mpro. Wykazuje też działanie przeciwwirusowe wobec SARS-CoV-2. Nasze badania nad bliskimi analogami strukturalnymi tego leku pozwoliły zidentyfikować jeszcze lepsze od ebselenu cząsteczki, zarówno dla proteazy Mpro, jak i PLpro. Co więcej, związki te są doskonałymi inhibitorami obu wirusowych proteaz naraz, a więc ich potencjał terapeutyczny jest zdecydowanie bardziej obiecujący.

Do tej pory najbardziej perspektywicznym, już istniejącym lekiem, który przetestowano na komórkach zainfekowanych koronawirusem, był wspomniany ebselen – lek przeciwzapalny, przeciwutleniający, który działa na obie proteazy koronawirusa. Badacze dowiedli jednak, że istnieją jeszcze inne cząsteczki, których działanie może być skuteczniejsze od ebselenu. Chodzi o trzy inhibitory PLpro i cztery Mpro lepsze od ebselenu. Praca na ten temat ("Ebselen derivatives are very potent dual inhibitors of SARS-CoV-2 proteases - PLpro and Mpro in in vitro studies") ukazała się na portalu bioRxiv. Badania przeprowadził zespół prof. Marcina Drąga z Politechniki Wrocławskiej we współpracy z zespołami dr hab. Małgorzaty Kęsik-Brodackiej (Sieć Badawcza Łukasiewicz) i dr. inż. Mirosława Giurga (Politechnika Wrocławska).

biorxiv.org