Pluripotencjalne komórki macierzyste ze skóry
23.01.2008
Na podstawie własnych badąń, Shinya yamanaka i wsp. opublikowali pracę, w której wykazali, że dojrzałe, pochodzące z ludzkiej i mysiej skóry komórki można konwertować tak, by wyprowadzić z nich komórki embrionalne macierzyste bez użycia proonkogennego genu c-Myc. Pracę opublikowano w Nature Biotechnology. Wyeliminowanie c-Myc jest rozwazane jako przełomowy krok w stworzeniu tak zwanych "przegromowalnych" komórek bezpiecznych w zastosowaniach klinicznych u pacjentów. jak okreslono na początku, metoda przeprogramowywania działa przez wprowadzanie czterech genów do komórek skóry i identyfikacji rzadko występującej populacji komórek tzw. indukowanych komórek pluripotencjalnych. Posiadają one właściwości pluripotencji - zdolności do przejścia w każdą wyspecjalizowaną komórkę organizmu. Metoda została opublikowana dwukrotnie przez ten sam zespół - w 2007 i 2006 roku przy użyciu komórek mysich. Na początku stycznia, w dwóch publikacjach doniesiono o sukcesie tej metody w odniesieniu do komórek ludzkich. jakkolwiek jedna z tych prac - autorstwa grupy Yamanaka - użyła genu c-Myc, który czyni komórki iPS potencjalnie neogennymi. Druga grupa, z USA, użyła komórek płodowych i otrzymanych od noworodków. Autorzy przedstawiają wyprowadzenie komórek iPS z dojrzałych mysich i ludzkich komórek skóry przy użyciu jedynie trzech z genów. Wyłączają w tych badaniach c-Myc. By stwierdzić czy nieobecność c-Myc redukuje tendencję do tworzenia nowotworów, badacze badali komórki iPS w rygorystycznym teście który opiera się na stworzeniu chimerycznych myszy niosących wiele wyspecjalizowanych komórek pochodzących właśnie od iPS. Żadne z 26 zwierząt wyprowadzonych z iPS bez c-Myc nie zmarło wskutek nowotworu (przynajmniej nie do 100ego dnia po przeprowadzeniu eksperymentu), podczas gdy 6 z 37 myszy pochodzących od komórek iPS z c-Myc zmarło, potwierdzając redukcję poprzez delację tego genu. Komórki ludzkiej skóry przeprogramowane w odpowiedni sposób pochodziły od 36 letniej, dorosłej osoby. przeprogramowanie komórek dorosłych może być ważniejsze pod względem klinicznym od przeprogramowania komórek noworodków. Stwarza okazję do wyprowadzenia bardziej swoistych komórek pluripotencjalnych stosowanych w terapii zastępowania zniszczonych komórek w terapii chorób.

Nature Biotechnology 26, 101 - 106 (2007)