Peptydowe mimotopy odzwierciedlają miejsca wiązania się HIV-1 z receptorem dla chemokin
17.10.2007
CCR5jest receptorem dla chemokin, między innymi tych najważniejszych w migracji komórek - RANTES, MIP-1alfa oraz MIP-1beta. jednocześnie stanowi też jedną ze struktur na powierzchni komórki, która pośredniczy w osiągnięciu przez wirus HIV jej wnętrza. Dwa przeciwciała monoklonalne blokujące fuzję i wniknięcie HIV do komórki - 3A9 i 5C7 zostały użyte przez Dietrich i wsp. do zaprojektowania peptydowych mimetyków określonych antygenów sekwencji w CCR5 pochodzących z bibliotek peptydowych uzyskanych na podstawie fagów. Wybrane mimotopy łączą w sobie motywy w N-końcu i w pierwszej i trzeciej zewnątrzkomórkowej pętli (ECL1 i ECL3) receptora. Aminokwasy w tych motywach zostały wymienione przez alaninę przez kierowana bezpośrednio mutagenezę (sdm - site directed mutagenesis) w cDNA dla ludzkiego CCR5. Efekt wynikający z wiazania się przeciwciał do CCR5 był badany przez naukowców poprzez ocenę wejścia HIV do komórki i indukcję sygnału wzbudzanego przez chemokiny. cDNA transfekowano do komórek linii HEK239:CD4. Autorzy ocenili zachodzące na siebie epitopy konformacyjne CCR5 w końcu N w domenach ECL1 i ECL2 poprzez zastosowanie sortowania komórkowego opierajacego się na fluorescencji. Mutacja w N-terminalnym odcinku 10YD11 zabezpieczała komórki transfekowane przed infekcją wirusem HIV-1 podobnie jak mutacja w 96FG97 w ECL1. Żaden z motywów w CCR5 odnosi się do zaburzonego przez wejście wirusa HIV-1 szlaku sygnałowego specyficznego dla chemokin. Stąd tez autorzy określili, że peptydowe mimotopy CCR5 wraz z paratopami monokolnalnych przeciwciał mAb 3a9 i 5C7 skutecznie określają miejsca użyte przez wirus HIV do osiągnięcie komórki w kontekście badanego receptora.

Immunology and Cell Biology