- formalne (prawne)
- ekonomiczne - finanse państwa,
- efekty braku tej normy prawnej.
- rozwój gospodarki,
- rynek pracy,
- brak zgodności z normami prawnymi UE (dyrektywy) oraz konwencjami międzynarodowymi (np. TRIPS, CBD i BP) i zasadami członkostwa w organizacjach międzynarodowych (np. WTO);
- brak równości podmiotów - proponowany projekt ustawy zdecydowanie dyskryminuje potencjalnych użytkowników i producentów GMO;
- wstrzymanie rozwoju ważnych dziedzin gospodarki narodowej, jak np. produkcja biomateriałów czy też bioenergetyki;
- straty gospodarki:
- Nieprawdą jest, że nowa norma prawna spowoduje utworzenie nowych miejsc pracy. Odwrotnie: biotechnolodzy, którzy nie mogą realizować swej pracy zawodowej we własnym kraju będą emigrować, a w konsekwencji restrykcyjnej normy prawnej firmy nie będą inwestować w przemysł biotechnologiczny;
- Podane „nowe” miejsca pracy dotyczą administracji i nadzoru, a nie rozwoju gospodarki narodowej. Podane dane dotyczące szacunku liczby analiz i ich kosztów, jak również liczby osób, które będą zaangażowane przy kontroli, są zdecydowanie zaniżone. Z całym naciskiem należy podkreślić, że są to nowe miejsca pracy nieprodukcyjne, a administracyjne i kontrolne;
- Rolnictwo to jest nie tylko produkcja artykułów spożywczych oraz pasz. Polskie rolnictwo winno stawać się bazą surowcową dla bioenergetyki (etanol, oleje, biomasa do spalania) oraz biomateriałów (biodegradowalne plastiki, włókna naturalne);
- Polska norma prawna nie może być sprzeczna z uregulowaniami UE. Zakaz obrotu nasionami GM na terenie Polski (art. 57 nowej ustawy „O nasiennictwie”) stanowi naruszenie tej zasady. Zakaz uprawy komercyjnej roślin GM w Polsce jest również naruszeniem prawa UE (art. 166);
- Rolnictwo nie jest ograniczone do produkcji roślinnej (jak sugeruje analizowany dokument). Produkcja zwierzęca ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla celów konsumpcyjnych, ale także przemysłowych, w tym produkcji leków, paraleków, żywności funkcjonalnej czy też organów zastępczych (np. ksenotransplantacje);
- Prawo nie może preferować lub dyskryminować określonych grup obywateli. Zgodnie z przedłożonym projektem aktu prawnego producenci GMO są jednoznacznie dyskryminowani poprzez nadmierną administrację, biurokrację oraz obciążenia finansowe (poprzez opłaty bezpośrednie czy też gwarancje zabezpieczenia finansowego). (Dział V, rozdz. II; art. 105, 130 i sąsiednie);
- Proponowana norma prawna praktycznie uniemożliwia prowadzenie prac doświadczalnych w otwartym środowisku. Tak zatem proponowane prawo uniemożliwia udzielenie odpowiedzi na pytanie stawiane przez polityków, jak i społeczeństwo: jaki będzie efekt danego GMO w naszych, polskich warunkach środowiskowych, bowiem jak wykonać eksperymenty, skoro są one niemożliwe do realizacji? (dział IV);
- Przedłożony projekt nie zawiera żadnej propozycji rozporządzeń wykonawczych;
- Konieczne jest jednoznaczne określenie krajowego koordynatora zagadnień dotyczących GMO.
- Postęp biotechnologii stwarza szansę rozwoju ekonomicznego;
- Należy zwrócić uwagę na to, że w przypadku biotechnologii nawet najbardziej zaawansowane badania naukowe są “przekładane” na zwykłe produkty, jak np. farmaceutyki, środki piorące czy też artykuły żywnościowe;
- Współczesna biotechnologia w życiu codziennym wzbudza ambiwalentne odczucia w społeczeństwie;
- W rzeczywistości istnieją zahamowania dotyczące rozwoju przemysłu biotechnologicznego spowodowane przez moratorium względem żywności zmodyfikowanej genetycznie (GM foods) stworzone w państwach Unii Europejskiej czy też dokumenty rządowe, jak „Ramowe stanowisko Rządu Polskiego”;
- W Polsce przemysł biotechnologiczny jest bardzo ograniczony, a zatem nie są tworzone miejsca pracy; natomiast istnieje duży rynek konsumentów, liczący ok. 38 mln ludzi.
- Wspomagania innowacyjności (kooperacja na linii nauka - bussines - przemysł);
- Pomocy dla przedsiębiorczości (tworzenie małych firm);
- Dostępności środków finansowych (mechanizmy finansowania typu Initial Public Offering - IPO, Venture Capital - VC, kredyty państwa wspierające powstawanie firm);
- Prawa (stabilność norm prawa i międzynarodowa harmonizacja);
- Elastyczności rozwiązań rządowych i prawnych (analiza zagrożeń w przeciwstawieniu do zysku społecznego);
- Otwartego handlu i swobody konkurencji (bariery, protekcjonizm, cła);
- Aspektów społecznych (odbiór społeczny, akceptacja innowacyjnych produktów).
Polska Federacja Biotechnologii
KOMENTARZE