Onkogenne microRNA
21.03.2008

Naukowcy odkryli sposób, w jaki określony klaster materiału genetycznego w postaci microRNA promuje rozwój chłoniaków. Swoje badania opublikowali w najnowszym numerze Nature Immunology. Odkrycia te pomogą w zrozumieniu procesów biologicznych leżących u podstaw wczesnych etapów powstawania tego nowotworu.

Klaus Rajewski i współpracownicy postanowili sprawdzić jak klaster microRNA miR-17-92 - ulegający amplifikacji w komórkach chłoniaka - przyspiesza rozwój chłoniaka. Zespół badał myszy z podwyższonymi poziomami miR-17-92. Myszy te wykazywały nadmierną proliferację limfocytów, cierpiały na choroby autoimmunizacyjne i umierały przedwcześnie.

Naukowcom udało się zidentyfikować miejsca wiązania miR-17-92 w cząsteczkach RNA kodujących Bim i PTEM, białka znane ze swoich właściwości protekcyjnych. teorię o tym iż miR-17-92 promuje rozwój chłoniaków poprzez wygaszanie ekspresji genów supresorowych dla nowotworów podtrzymuje też fakt, iż myszy mające zredukowaną ekspresję Bim i PTEN wykazują podobne symptomy do myszy z nadekspresją miR-17-92. Badania te ukierunkowują przyszłe wysiłki mające na celu identyfikację dodatkowych czynników związanych z wczesnym rozwojem chłoniaka.

Chłoniaki to grupa nowotworów złośliwych wywodzących się z układu chłonnego. Do narządów limfatycznych (tworzących układ chłonny człowieka) zaliczamy śledzionę, tkankę limfatyczną jamy nosowej i gardłowej, tkankę limfatyczną przewodu pokarmowego, a przede wszystkim węzły chłonne. W tych miejscach najczęściej powstaje chłoniak lub ziarnicą, dlatego pierwszym objawem choroby mogą być powiększone węzły chłonne, guz w obrębie np. migdałka podniebiennego lub guzy w obrębie jamy brzusznej. Chłoniaki mogą występować zarówno w młodym wieku np. 20 lat jak i w wieku powyżej 60 lat. Liczbę nowych zachorowań na chłoniaki szacuje się na około 6000 rocznie, na ziarnicę złośliwą około 1000 rocznie. Obie choroby mają szereg podtypów, które różnią się rokowaniem i wrażliwością na leczenie onkologiczne. Podstawowym leczeniem chłoniaka i ziarnicy jest chemioterapia, często w formie bardzo agresywnej wymagającej przeszczepu szpiku. Chemioterapia wspomagana jest przez radioterapię. Leczenie chirurgiczne w tych chorobach ogranicza się do działań diagnostycznych taki jak obieranie biopsji lub wycinków, oraz interwencji chirurgicznych gdy guz powoduje krwotok lub niedrożność przewodu pokarmowego. Chirurgia nie jest metodą radykalnego leczenia chłoniaka.

Lymphoproliferative disease and autoimmunity in mice with increased miR-17-92 expression in lymphocytes ; Changchun Xiao, Lakshmi Srinivasan, Dinis Pedro Calado