Odkrycie nowego genu szansą na modyfikacje kształtu roślin
28.07.2004
Znaleziono gen, który „pomaga” roślinom decydować kiedy i gdzie mają rozwinąć się nowe gałęzie.

Odkrycie ukazuje, w jaki sposób rośliny organizują swój kształt i może doprowadzić do bardziej ekonomicznych upraw i piękniejszych krzewów. “Rozgałęzienia mają głębokie znaczenie w architekturze rośliny” mówi Ottoline Leyser z Uniwersytetu York w Stanach Zjednoczonych, jeden z badaczy. Prosta decyzja o powstaniu lub nie powstaniu bocznego rozgałęzienia latorośli narzuca ostateczny kształt roślinie. Leser i jej współpracownicy zidentyfikowali gen, zwany MAX3, w rzodkiewniku pospolitym, powszechnie spotykanym chwaście, często wykorzystywanym do badań genetycznych. Rośliny, które przejawiają niezwykle wysoką liczbę rozgałęzień, mają tendencje do posiadania mutacji w tym genie. Wskazuje to na prawdopodobne funkcje białka (produkowanego w wyniku ekspresji genu MAX3 ) w hamowaniu rozgałęzień. Chociaż mechanizm nie jest do końca jasny, Leser domyśla się, że białko wiąże się z cząsteczkami zwanymi karotenoidami. Uważa ona, że białko tnie cząsteczki na fragmenty, które z kolei przesyłają sygnały do rosnących komórek i informują je, w jaki sposób mają się ów komórki dzielić. Jeżeli tak jest w istocie, mówi Leyser, zespół odkrył nowy hormon roślinny. Dokładne poznanie, jak rośliny organizują swoje rozgałęzienia byłoby bardzo kosztowne, tłumaczy Leyser. Biolodzy roślin poznali już inne hormony zwane auksynami i cytokininami wpływające na rozgałęzianie, jednak te mają dużą rangę pozostałych efektów rozwojowych.” Jeśli chcesz zmienić roślinę bez modyfikowania 50 milionów innych rzeczy, najlepszą drogą jest MAX3 ” puentuje Leyser. Zakłócanie MAX3 może prowadzić do tworzenia roślin ozdobnych o nowych cechach, zakłada Harry Klee z Uniwersytetu Floryda , jeden z członków zespołu badawczego. ” Można będzie modyfikować rośliny kwiatowe bądź krzewy do produkowania większej liczby gałęzi, czyniąc je bardziej reprezentatywnymi” mówi.