Odkrycie mechanizmu redukcji otyłości – szansa na „odchudzenie” społeczeństwa?
14.12.2012

Zgodnie z danymi National Cancer Institute około 68% dorosłych Amerykanów  zmaga się z otyłością lub nadwagą, co stwarza większe ryzyko zachorowania na nowotwór, choroby układu krążenia, cukrzycę i wiele innych chorób przewlekłych.

Otyli są bardziej szczęśliwi! - czyli otyłość vs depresja

Międzynarodowy zespół naukowców pod kierunkiem lekarza medycyny dr Andrew Larnera z Virginia Commonwealth University Massey Cancer Center z powodzeniem odwrócił otyłość u myszy poprzez manipulację produkcją pewnego enzymu, zwanego kinazą tyrozynową (Tyk2). W ramach swojego eksperymentu naukowcy odkryli, że Tyk2 pomaga regulować otyłość u myszy i ludzi poprzez  zróżnicowanie rodzaju tkanki tłuszczowej znanej jako tkanka tłuszczowa brunatna. Opublikowane niedawno w internetowym wydaniu czasopisma Cell Metabolism badania są pierwszymi, które dowodzą związku pomiędzy Tyk2 a tkanką tłuszczową brunatną. Wcześniejsze badania prowadzone przez Larnera i jego zespół wykazały, że Tyk2 pomaga hamować wzrost i metastazę nowotworu piersi, a bieżące wyniki sugerują, że ten sam enzym mógłby być pomocny w ochronie przed otyłością lub w jej zwalczaniu.

Naukowcy byli w stanie odwrócić otyłość u myszy, która nie wykazywała ekspresji Tyk2, poprzez białko transdukcji sygnału i aktywacji transkrypcji Stat3. Pośredniczy ono w ekspresji genów regulujących różne procesy zachodzące w komórce. Naukowcy odkryli, że Stat3 tworząc kompleks z pewnym białkiem jest zdolne do przywrócenia bogatej w mitochondria tkanki tłuszczowej brunatnej, a co za tym idzie, obniżenia masy ciała i redukcji otyłości. “Odkryliśmy, że poziom Tyk2 u myszy jest regulowany przez dietę. Badania nad tkankami ludzkimi wykazały, że u ludzi z otyłością poziom Tyk2 był o około 50% niższy niż u ludzi zdrowych. Nasze odkrycie, mamy nadzieję, pozwoli na stworzenie nowych rozwiązań farmakologicznych i dietetycznych wspierających walkę z otyłością” mówi dr Larner.

U zwierząt występują dwa rodzaje tkanki tłuszczowej – biała (żółta) i brunatna.Tkanka tłuszczowa biała jest głównym magazynem energii, natomiast tkanka brunatna jest charakterystyczna dla ssaków i jest u nich odpowiedzialna za wytwarzanie ciepła. Zasoby tłuszczu brunatnego są obecne u wszystkich ssaków, ale do niedawna naukowcy uważali, że tkanka ta jest aktywna jedynie u noworodków, nie zaś u osób dorosłych. Tylko w ciągu ostatnich czterech lat naukowcy zdali sobie sprawę, że tłuszcz brunatny jest obecny u dorosłych i pomaga w regulacji wydatków energetycznego. Ponadto wykazali, że zmniejszona aktywność tego rodzaju tkanki tłuszczowej jest związana z zespołem metabolicznym połaczonym z zaburzeniami zdrowotnymi, które zwiększają ryzyko rozwoju chorób krążenia oraz cukrzycy. Naukowcy szacują, że ten zespół metaboliczny może dotyczyć nawet 25% populacji USA. Zdaniem dr Larnera “ w trakcie prowadzonych badań poczynionych zostało wiele interesujących obserwacji, jednak pozostało jeszcze wiele pytań bez odpowiedzi.” Zespół badawczy ma w planach dalsze prace nad Tyk2 i Stat3 w celu lepszego zrozumienia mechanizmów zaangażowanych w rozwój brązowej tkanki tłuszczowej. Jest nadzieja, że te badania pomogą ograniczyć nie tylko otyłość, ale także związane z nią choroby, takie jak cukrzyca i choroby układu krążenia.

Anna Byczkowska