Biotechnologia.pl
łączymy wszystkie strony biobiznesu
"O tym jakiego wyboru dokona zleceniodawca, wciąż decyduje cena, a nie jakość usługi" - o mikrobiologicznym biznesie opowiada Mariola Gwiazda, Prezes firmy BIO-CHIC
04.02.2013

BIO-CHIC to firma, która może pochwalić się obszernym dorobkiem w zakresie świadczenia usług w branżach kosmetycznej, farmaceutycznej i mikrobiologicznej. Dzięki wieloletniemu istnieniu na rynku, BIO-CHIC zyskał doświadczenie, renomę oraz co najważniejsze dla założycieli, usatysfakcjonowanych klientów.

Jak wygląda utrzymywanie wysokiego poziomu usług oraz oczekiwanej pozycji w biobiznesie  opowiada nam Pani Mariola Gwiazda, Prezes Zarządu Firmy BIO-CHIC.

Firma BIO-CHIC istnieje od 1987 roku i świadczy kompleksowe usługi mikrobiologiczne. Czy od początku działalności zakres usług się zmieniał?

Właśnie minęło 25 lat od założenia Firmy BIO-CHIC. Przez ten czas Firma rozwijała swoją działalność wychodząc naprzeciw potrzebom rynku. W pierwszych latach podstawą naszej działalności były usługi na rzecz producentów – dystrybutorów kosmetyków oraz parafarmaceutyków. Polegały one na opracowaniu technologii do wdrożenia i organizacji niezbędnych badań rejestracyjnych. Ponadto Firma BIO-CHIC prowadziła działania promocyjne i szkoleniowe w zakresie technologii kosmetycznych, pielęgnacji i ochrony zdrowia. W tym czasie Firma dała się poznać jako rzetelny partner wyrabiając swoją markę wśród usługodawców i w urzędach centralnych takich jak: PZH, Min. Zdrowia, IŻ IŻ, Instytut Leków. W 2001 roku, dzięki zmianom kapitałowym, działalność Firmy skoncentrowała się na kolejnym aspekcie rynku. Powstało laboratorium mikrobiologiczne specjalizujące się w monitoringu środowiska produkcyjnego w zakładach farmaceutycznych i innych przedsiębiorstwach o podwyższonych wymogach higieny. Od tego czasu Laboratorium przeprowadza kontrolę czystości mikrobiologicznej produktów farmaceutycznych i kosmetycznych. Misją Firmy stał się wyspecjalizowany outsourcing dla małych i średnich przedsiębiorstw z branży kosmetyczno-farmaceutycznej, umożliwiający dostosowanie oferowanych przez nich produktów lub usług do wymogów Unii Europejskiej. Aby w pełni sprostać oczekiwaniom naszych klientów, BIO-CHIC prężnie rozwijał również działalność doradczą. Firma specjalizowała się w pozyskiwaniu funduszy dla małych i średnich przedsiębiorstw z UE, przed i po akcesji. W 2002 roku uzyskaliśmy status akredytowanego wykonawcy usług w ramach programu „Innowacje i technologie dla rozwoju przedsiębiorstw”. Przez ostatnie lata oferowaliśmy naszym klientom wsparcie w zakresie przygotowania procesu notyfikacji produktów. We współpracy z Krajową Radą Suplementów i Odżywek (KRSiO) organizowaliśmy konferencje, których tematyka koncentrowała się wokół problemów branży suplementów diety.

Co zadecydowało o wyborze takiego profilu działalności Firmy?

Sądzę, że duże znaczenie miała ogromna wiedza, doświadczenie i kreatywność założycieli firmy. Znali oni branżę w zakresie produkcji, wymogów czystości mikrobiologicznej i kosztów związanych z jej zapewnieniem. Nieodzowna była znajomość problemów małych i średnich firm produkcyjnych tej branży. Problemy te dotyczyły konieczności dostosowania  przedsiębiorstw do nowych uregulowań i związanych z nimi wymagań. Zapotrzebowanie na usługi mikrobiologiczne w sektorze farmaceutyczno-kosmetycznym, nisza do wykorzystania w zakresie monitoringu mikrobiologicznego (szczególnie środowiska), korzystne prognozy dotyczące rozwoju rynków i usług zindywidualizowanych tzw. usług „szytych na miarę”, jak również tworzący się rynek doradców w zakresie funduszy UE, wszystko to moim zdaniem zdecydowało, o dzisiejszym kształcie BIO-CHIC. BIO-CHIC dzięki temu jest nowoczesną firmą, wychodzącą naprzeciw oczekiwaniom naszych partnerów.

Jak podsumowałaby Pani ostatnie 2 lata działalności firmy BIO-CHIC?

Podobnie, jak w przypadku większości firm, przyszło nam stawić czoła czynnikom zewnętrznym. Wiele osób uważa, iż rynek farmaceutyczny nie przeżywa kryzysu, jednak u większości naszych partnerów zaobserwowaliśmy spadek produkcji średnio o 20%. Ostatni rok przez wielu z tej branży zostanie zapamiętany jako rok refundacji. Nowa legislacja zwiększyła przejrzystość procesu refundacyjnego, ale pociągnęła za sobą cięcie kosztów na badania i rozwój, spadek sprzedaży, czy utrudniony dostęp do produktów leczniczych. Czynniki te wymusiły na Firmie BIO-CHIC dokonanie kolejnych zmian w organizacji. Od dwóch lat skupiamy się głównie na rozwijaniu podstawowej działalności, jaką są usługi mikrobiologiczne. Zamierzenia realizujemy poprzez pozyskiwanie kolejnych klientów, szczególnie w branży kosmetycznej oraz poprzez oferowanie naszym partnerom nowych usług. Ostatnie dwa lata działania BIO-CHIC mogę  podsumować jako:

  • ugruntowanie pozycji wysoko standardowego, akredytowanego Laboratorium, wyspecjalizowanego w badaniach środowiska produkcyjnego produkcji farmaceutyczno-kosmetycznej, środowiska usług kosmetycznych i pokrewnych działalności o wysokich wymogach higienicznych,
  • umocnienie przewagi konkurencyjnej naszego Laboratorium w zakresie jakości i oferowanych standardów usług,
  • zwiększenie udziału w rynku lokalnym badań środowiskowych w zakładach o zwiększonych wymogach higienicznych poprzez wyspecjalizowany monitoring z identyfikacją zagrożeń.

Jak wygląda struktura Państwa firmy?

Spółka BIO-CHIC działa w dwóch obszarach. Świadczy usługi outsourcingowe badań mikrobiologicznych dla branży farmaceutycznej i kosmetycznej. Jest to podstawowa działalność Spółki, za którą odpowiada Dział Usług Mikrobiologicznych. W tym dziale zatrudnionych jest 5 etatowych mikrobiologów. Bio-Chic świadczy ponadto usługi doradczo-eksperckie dla branży spożywczej oraz kosmetyczno-farmaceutycznej, m.in. prowadzi weryfikację składników suplementów diety i innych środków spożywczych pod kątem możliwości zastosowania ich w określonej kategorii żywności. Zakres działań obejmuje także profesjonalne dostosowanie oznakowania suplementów diety i kosmetyków do obowiązujących regulacji prawnych. Jest to drugi filar działalności spółki, za który odpowiada Dział Projektowo-Doradczy. W tej komórce organizacyjnej pracuje obecnie jeden specjalista, a stałymi konsultantami Firmy są naukowcy z polskich i zagranicznych instytutów badawczych dysponujący wiedzą i doświadczeniem w zakresie projektów badawczo-wdrożeniowych. Łącznie Firma zatrudnia 10 osób.

Co wyróżnia BIO-CHIC spośród firm działających w tej samej branży? Jakie są przewagi konkurencyjne BIO-CHIC?

BIO-CHIC to typ firmy podkreślający znaczenie potencjału organizacji i kierowników oraz ich umiejętności prowadzenia działalności w sytuacji zmian. Mam tu na myśli szybkie absorbowanie z otoczenia impulsów stymulujących do zmian oraz wewnętrzne ich generowanie w sposób planowy i ciągły. Wiąże się z tym kształtowanie przychylnych postaw pracowników, czyli istnienie infrastruktury i atmosfery angażowania kadry. Kładziemy nacisk także na aktywne rozwijanie kapitału ludzkiego, inwestowanie w ludzi i szkolenia. Nasze istnienie oparte jest na budowaniu zaufania i poczucia bezpieczeństwa naszego klienta. Z tego przesłania wynika obowiązek budowania opartej na zaufaniu relacji z klientem. Oznacza to przejęcie na siebie zadań wykonywanych w imieniu klienta w taki sposób, aby problemy z nich wynikające stały się dla niego niezauważalne. Prócz tego wyróżnia nas: energia, zapał, odwaga, świeżość spojrzenia i kreatywność.

Zdobywacie Państwo liczne certyfikaty jakości i zezwolenia. Jak ważne jest to w branży i jakie ma znaczenie dla konkurencyjności Państwa Firmy na rynku?

Każda organizacja potrzebuje standardów by działać efektywnie. Na początku działalności firmy wystarczą jedynie takie wytyczne, które zapewniają minimalny poziom sprzedaży produktu lub usługi. To daje możliwość utrzymania się na rynku. W miarę rozwoju firmy pojawia się potrzeba wdrażania i utrzymywania nieobligatoryjnych, czasami obligatoryjnych standardów międzynarodowych. Są one nie tylko bezpośrednio związane z jakością produktu czy usługi, ale również z szeroko rozumianym środowiskiem pracy, otoczeniem, czy etyką. Celem powyższych działań jest poprawa efektywności i wizerunku firmy w oczach klientów, pracowników, dostawców, również konkurencji. Ma to oczywiście bezpośrednie przełożenie na rynkową pozycje firmy, a w konsekwencji na wynik finansowy organizacji.

BIO-CHIC posiada certyfikat GMP (certyfikat Dobrej Praktyki Produkcyjnej) oraz zezwolenie na wytwarzanie, wydany przez Głównego Inspektora Farmaceutycznego, bez którego nie moglibyśmy działać w przemyśle farmaceutycznym. W trakcie procesu ciągłego doskonalenia okazało się, że chcąc świadczyć usługi outsourcingowe jednocześnie dla klientów spoza branży farmaceutycznej, Laboratorium powinno dostarczyć obiektywnych dowodów, na to, że posiada kompetencje do przeprowadzania badań i uzyskiwania wiarygodnych wyników. Możliwość obiektywnej oceny dało Firmie wdrożenie wymagań normy PN-EN ISO/IEC 17025:2005 i uzyskanie w 2006 roku akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji w zakresie badań mikrobiologicznych produktów farmaceutycznych, kosmetycznych oraz środowiska produkcyjnego. Obecnie jesteśmy jednym z nielicznych  laboratoriów posiadających  akredytowaną procedurę badania czystości mikrobiologicznej środowiska wytwarzania, czy badania kosmetyków wg Norm ISO. A to daje nam przewagę na rynku. Działamy również zgodnie z normami ISO 9000:2008. Niestety, o tym jakiego wyboru dokona zleceniodawca, w dalszym ciągu decyduje cena usługi, a nie jej jakość. Niemniej jednak, wprowadzanie nowych standardów dało BIO-CHIC wiele korzyści. Wymienię kilka z nich:

  • zwiększenie konkurencyjności Firmy, a co za tym idzie podniesienie atrakcyjności oferowanych usług,
  • zmniejszenie kosztów oraz zapewnienie właściwej jakości usług,
  • wzrost siły negocjacyjnej, co wiąże się ze wzrostem liczby stałych klientów,
  • wzrost satysfakcji klientów,
  • podniesienie prestiżu Firmy w oczach zagranicznych klientów oraz zdobycie nowych rynków zbytu,
  • certyfikaty, sprawozdania z badań, świadectwa wzorcowania i raporty z kontroli wydawane przez akredytowane przez PCA jednostki certyfikujące, inspekcyjne i laboratoria, uznawane przez zainteresowane instytucje w krajach będących sygnatariuszami wielostronnych porozumień.

Czy Bio-Chic posiada partnerów strategicznych?

Obecnie naszymi strategicznymi partnerami są:

  • dostawcy materiałów mikrobiologicznych. Jakość tych usług ma ogromny wpływ na naszą działalność dlatego współpracujemy z najlepszymi dostawcami na rynku,
  • nasz obecnie jedyny udziałowiec, właściciel budynku, w którym mieści się nasza Spółka i główny odbiorca naszych usług, czyli Zakłady Farmaceutyczne Unia Spółdzielnia Pracy.

Jak scharakteryzuje Pani klientów firmy BIO-CHIC?

Naszym głównym odbiorcą usług są małe i średnie przedsiębiorstwa działające w branży farmaceutycznej, kosmetycznej, a także spożywczej i suplementacji dietetycznej, położone w promieniu 100 km od Warszawy. Z uwagi na problemy logistyczne i koszty, ograniczamy się do rynku regionalnego. Na szczęście dla nas Warszawa jest terenem bogatym w prywatne Firmy działające w w/w branży, a ponadto większość z nich nie posiada własnych laboratoriów. Według wstępnych szacunków w regionie działa:

  • 200 małych i średnich przedsiębiorstw działających w branży spożywczej i suplementacji dietetycznej,
  • 20 małych i średnich firm farmaceutycznych,
  • 50 producentów kosmetyków i innych, takich jak: gabinety odnowy biologicznej, SPA.

Akredytacja Laboratorium oraz certyfikat GMP dają nam możliwość pozyskiwania klientów również poza granicami Polski. Sądzę, że w niedługim czasie zyskamy właśnie takich Zleceniodawców. Pragnę nadmienić, że nasz Dział Doradczo-Projektowy, skupia się na fachowym wsparciu Klientów z branży suplementów diety i kosmetyków, w tym z obszaru UE, a to stanowi istotny aspekt realizacji naszych celów.

Która z usług cieszy się największym powodzeniem?

Ciężko mówić, że któraś usługa cieszy się największym powodzeniem. Działamy w oparciu o umowy kontraktowe oferując naszym Klientom pełny monitoring mikrobiologiczny. Są to: badanie produktu gotowego, surowców, wody, środowiska, jak również nasza wiedza z zakresu mikrobiologii. Pojedyncze zlecenia poza umowami kontraktowymi dotyczą  w większości przypadków monitorowania warunków higienicznych środowiska produkcyjnego.

Jak wyglądają plany Bio-Chic na rok 2013?

Wszyscy obawiamy się, co przyniesie rok 2013. Pomimo tego, że prognozy nie nastrajają optymistycznie, planujemy maksymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych Laboratorium do obsługi firm farmaceutyczno-kosmetycznych na bazie stałych umów kontraktowych. Początek roku przyniósł nam podpisanie dwóch nowych kontraktów, co mam nadzieję, umożliwi nam realizację przyjętych na ten rok planów. Chcielibyśmy nawiązać współpracę z wytwórcami sektora kosmetycznego, pomagając w takich zakładach we wdrażaniu Dobrej Praktyki Wytwarzania. Firma BIO-CHIC szczyci się długoletnim doświadczeniem w pracy zgodnej z GMP. W związku z obowiązkiem wytwarzania kosmetyków zgodnie z Dobrą Praktyką Produkcyjną, wynikającym z Rozporządzenia 1223/2009, wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i poszerzamy zakres oferowanym przez nas usług o wsparcie we wdrażaniu GMP w firmach kosmetycznych.

Z uwagi na ograniczone możliwości lokalowe nasze plany na najbliższe lata skupiają się wokół stworzenia nowego, większego Laboratorium, wyposażonego w sprzęt najnowszej generacji. Mamy świadomość, że czas oczekiwania na wynik analizy jest dla naszych Klientów zasadniczą niedogodnością, dlatego też ciągle poszukujemy możliwości zastąpienia metod tradycyjnych szybkimi testami mikrobiologicznymi. Jako Laboratorium farmaceutyczno-kosmetyczne nie mamy tak wielu możliwości zastosowania metod alternatywnych, jak laboratoria kliniczne czy wykonujące badania dla przemysłu spożywczego. Jak na razie stosujemy szybkie testy do identyfikacji drobnoustrojów dzięki czemu skracamy czas oczekiwania na wynik. Planujemy zakup nowego, automatycznego systemu mikrobiologicznego VITEK 2 COMPACT do identyfikacji drobnoustrojów. Uważam jednak, że metody alternatywne nie wyprą tradycyjnych metod badań, dopóki świat nauki nie uzna ich za bardziej wiarygodne, a organy państwowe nie wprowadzą ich jako obligatoryjnych.

Jakie wyzwania stoją przed BIO-CHIC w 2013 roku?

Bardzo nas cieszy, że zachodzące zmiany w gospodarce sprawiają, że Laboratorium mikrobiologiczne zaczyna powoli uzyskiwać właściwą rangę w systemie zarządzania. Prace dotyczą większości kluczowych procesów. Jest to zakres od kontroli surowców, półproduktów i produktów po monitoring środowiska, co niejednokrotnie decyduje o sukcesie firmy. Obecnie badania mikrobiologiczne są podstawowym narzędziem do kontroli, oceny bezpieczeństwa i jakości produktów. Wyniki naszej pracy mają w związku z tym ogromny wpływ na zdrowie i życie pacjentów. Mamy nadzieję, że sytuacja finansowa Spółki, a także warunki ekonomiczne w naszym kraju pozwolą nam utrzymać wysoki standard świadczonych usług. Na pewno będziemy dostosowywać usługi do wymagań i potrzeb naszych zleceniodawców. Żeby sprostać konkurencji będziemy stale podwyższać kwalifikacje personelu i doposażać Laboratorium w sprzęt najnowszej generacji.

Jak ocenia Pani rozwój outsourcingu w sektorze life sciences w regionie Europy Środkowowschodniej? Jak Bio-Chic wpisuje się w ten obraz?

Obserwując zjawisko outsourcingu od wielu lat, dostrzegam  zmiany mentalności wielu menadżerów, którzy do tej pory starali się maksymalną część kompetencji utrzymać we własnych rękach. Być może zlokalizowanie wszystkich procesów w jednym miejscu budowało  pewnego rodzaju poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Powoli przyzwyczajamy się jednak do korzystania z podwykonawców, zlecając im prowadzenie zadań pomocniczych. Mogą to być na przykład: ochrona budynków, prowadzenie zakładowych stołówek, organizacja sieci sprzedaży, obsług księgowa czy prawna. Wydaje się, że czas kryzysu dodatkowo przyspieszył rozwój tego typu usług. Coraz częściej firmy zlecają kwalifikację i walidację nowych urządzeń, systemów i instalacji, walidację metod badawczych czy szukają podwykonawców badań nad nowymi lekami. W farmacji outsourcing obejmuje działania od powstania pomysłu, przez badania kliniczne, aż do samej produkcji. Duży rozwój obserwuję w Firmach o zasięgu międzynarodowym, mniejszy natomiast w obszarze małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa decydują się na podjęcie outsourcingu, bo liczą na duże oszczędności. Dochodzi wówczas do redukcji kosztów generowanych na utrzymanie pomieszczeń biurowych, produkcyjnych i laboratoriów. Firmy nie zajmują się wtedy problemami związanymi z pracownikami, mogą w zamian liczyć na dostęp do specjalistycznej wiedzy i wykwalifikowanej kadry ekspertów oraz baz danych ze ściśle określonych dziedzin. Wiele rzeczy wolimy jednak robić sami, gdyż outsourcing, eliminując część kosztów, może przysporzyć ich gdzie indziej. Zły dobór partnera może skończyć się stratami finansowymi i utratą reputacji.

BIO-CHIC od wielu lat świadczy usługi outsourcingowe badań mikrobiologicznych surowców, produktów gotowych oraz środowiska produkcyjnego. Zaczynaliśmy od obsługi dwóch firm: jednej farmaceutycznej, drugiej kosmetycznej. Obecnie obejmujemy kompleksową obsługą mikrobiologiczną 20 wytwórców. W zakresie doradztwa wykonaliśmy wiele projektów dotyczących między innymi notyfikacji suplementów diety. Dotyczyły one: standaryzacji etykiet produktów wprowadzanych na rynek polski, dostosowania dokumentacji do ogólnych wymogów prawnych, znakowania środków spożywczych, rejestracji kosmetyków, przygotowania dokumentacji do rejestracji tradycyjnego leku roślinnego, przygotowania dokumentacji do procedury autoryzacji oświadczeń zdrowotnych z Art. 14 Rozporządzenia (WE) nr 1924/2006 w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności. Współpracując z wybitnymi specjalistami, których wiedza poparta jest wieloletnim doświadczeniem, zdobytym podczas pracy w placówkach naukowych, możemy sprostać oczekiwaniom naszych zleceniodawców i zapewnić usługę na najwyższym poziomie.

Sądzę, że dalej będziemy obserwować rozwój outsourcingu w obszarze life science. Mamy świetnych naukowców, doświadczonych specjalistów, obserwujemy rozwój biotechnologii, farmacji, medycyny. Wprowadzamy do produkcji innowacyjne technologie. Ogromna konkurencja i chęć sukcesu wymusza współpracę z najlepszymi naukowcami, świadczącymi usługi eksperckie w danym obszarze działalności. Nie wszystko możemy zdobyć sami. Dzieląc się ryzykiem z dostawcą usług możemy uzyskać pomoc w zakresie kompleksowej analizy istniejących problemów i niezgodności.

Dziękuję za rozmowę.

 

Rozmawiał Tomasz Sznerch

KOMENTARZE
news

<Marzec 2024>

pnwtśrczptsbnd
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Newsletter