NTRK1 - nowy onkogen raka płuc!
10.06.2013

Naukowcy z University of Colorado Cancer Center wykazali, że mutacja genu NTRK1 powoduje powstawanie raka płuc. Onkogen ten został dodany do listy onkogenów przyczyniających się do rozwoju raka płuc. Lista ta zawiera już takie onkogeny jak ALK, EGFR, ROS1 i RET.

"Rak płuc to nie jest pojedyncza jednostka chorobowa, jest to wiele chorób pokrewnych, w związku z czym musimy nauczyć się rozpoznawać i leczyć każdy przypadek indywidualnie. Na chwile obecną jesteśmy w stanie leczyć formy tej choroby, które zależą od mutacji genów ALK i EGFR. Jesteśmy także, już bardzo blisko do stworzenia skutecznych terapii nowotworów płuc zależnych od mutacji genów ROS1 i RET.  Odkrycie nowego onkogenu stwarza nowe możliwości ukierunkowanego leczenia nowotworów zależnych konkretnie od tego onkogenu" mówi Robert C. Doebele, naukowiec z Centrum Onkologii CU.

Grupa naukowców z University of Colorado Cancer Center we współpracy z naukowcami z Dana-Farber Cancer Institute, rozpoczęła badania nad próbkami komórek raka płuc pobranymi od 36 "pan-negatywnych" pacjentów, czyli takich u których, żaden znany onkogenu powodujący raka płuc nie został zidentyfikowany. Postawili sobie pytanie jeśli nie żaden ze znanych onkogenów raka płuc, jest przyczyną nowotworu u tych pacjentów, to wobec tego co go powoduje? Wykorzystując metodę next-generation sequencing przeanalizowali kilkaset potencjalnych onkogenów powodujących różne rodzaje nowotworów w próbkach pobranych od pacjentów pan-negatywnych.

NTRK1 zostały zidentyfikowane jako onkogen raka tarczycy i dlatego został przeanalizowane w próbkach pobranych od pacjentów z rakiem płuc. Za pomocą next-generation sequencing udało się zidentyfikować mutacje tego genu w dwóch próbkach. Następne naukowcy opracowali specjalny test dla NTRK1 z wykorzystaniem fluorescencyjnej hybrydyzacja In situ (ang. fluorescent in situ hybridization FISH), która jest również wykorzystywana do sekwencjonowania DNA pozostałych onkogenów raka płuc.

Wykonane analizy pozwoliły potwierdzać, że  NRTK1 jest nowym onkogenem powodującym raka płuc u pacjentów od których pobrano próbki. Naukowcy poszli krok dalej. Doebele opisuje, że ten gen może być  względnie łatwo wyciszony "być może istniej już lek na ten podtyp nowotworu”. Jedną z firm, która opracowała kilka związków specyficznych dla tego genu jest firma Array BioPharma (Boulder, CO).

Pewne z nich zostały przeanalizowane. Badania wykazały, że zmutowany gen NRTK1 traktowany lekami będącymi w fazie badań: ARRY-772, -523 i -470 został skutecznie wyłączony.

"To są wciąż przedkliniczne badania. Jest to jednak pierwszy i może nawet drugi i trzeci ważny kroki w kierunku odkrywanie kolejnych podtypów raka płuc i tworzenia terapii skierowanych na konkretne onkogeny powodujące dany typ nowotworu płuc" podsumowuje dr Doebele.

Anita Kunikowska